Det kan exempelvis vara någon som jobbar med läsprojekt eller inspirerar till läsning av talböcker och punktskrift. Det kan även vara verksamheter som stöttar dem som är nya i svenska språket eller dem som har behov av lättlästa texter. Bara fantasin sätter gränser, det finns tusen olika sätt att sprida läsglädje."
MTM Myndigheten för tillgängliga medel
Nu är vinnaren av detta fina pris utsedd och det blev projekt Unga läser för gamla som vann. Ett fantastiskt projekt i alla avseenden och jag gratulerar de värdiga vinnarna.
Eftersom jag lovat att dela med mig av det underlag som jag skrev som finalist i Läsguldet så kommer det här. Kanske kan det inspirera någon att ge alla elever möjlighet att läsa på sina egna villkor.
Ett försök till att sammanfatta mitt
läraruppdrag i både bilder och text
Jag arbetar på alla nivåer för att alla elever skall kunna läsa och skriva
på sina villkor och jag är generös med min kunskap och mina verktyg. Jag
inspirerar och delar med mig på alla nivåer och på olika sätt. Elever,
föräldrar, resurspersoner, lärare, speciallärare m m både i mitt klassrum, på
skolan, i kommunen och i landet. Genom undervisning, samtal, handledning,
föreläsningar, bloggande och läromedel m m.
Mitt viktigaste motto är att alla elever skall känna växandets glädje och
få utvecklas utifrån sina förutsättningar. Att skapa en varierad
undervisning som motiverar och engagerar och ger eleverna möjlighet att
utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.
Mötet
med eleverna och undervisningen i klassrummet - individnivå
I mitt lilla klassrum möter jag elever i den första läs- och skrivinlärningen som
av någon anledning har svårt att knäcka den alfabetiska koden, svårt att förstå
det lästa på, mellan och bortom raderna, har en långsam kunskapsinhämtning, ett
svagt arbetsminne eller en sårbarhet i sin språkutveckling m m. För att kunna stötta dessa elever
brukar jag säga att jag har ett språkligt eller dialogiskt klassrum. Ett
klassrum där jag utgår från eleverna och deras förkunskaper genom att vi delger
varandra vår samlade kunskap i samtal. Jag ger eleverna modeller, strategier
och vi prövar hela tiden tillsammans före de prövar på egen hand med dialogen i
centrum. Jag lämnar aldrig eleverna ensamma i sitt lärande. Ett verktyg som jag
ofta använder mig av är den medvetna högläsningen som är väldigt inkluderande.
Där finns inga rätt eller fel och du kan samtala och reflektera kring text
oavsett om du har svårigheter med att avkoda eller inte.
Genom högläsningen synliggörs tysta tankeprocesser genom att jag stannar
upp i texten och visar hur jag tänker och hur jag använder olika
förståelsestrategier. I mitt arbete som lärare har högläsningen blivit ett
mycket viktigt verktyg för att visa eleverna hur man kan ta sig in i texter och
förstå innehållet både på, mellan och bortom raderna.
I mitt uppdrag som speciallärare är det av största vikt att skapa
meningsfullhet och engagemang i undervisningen. Jag tror mycket på att
specialundervisningen hör ihop med det ämnesinnehåll som eleverna får i sin
klass med klasslärare men att det är anpassat så att de kan möta innehållet
utifrån sina egna förutsättningar. Jag tror också på helhet och sammanhang där
läsa och skriva hör ihop. Jag kommer nu i bilder och text försöka visa på hur
jag skapar just detta.
I mitt klassrum finns en interaktiv tavla som vi använder i de gemensamma
faserna när jag bygger upp förförståelse, väcker intresse och visar på
strategier och modeller. Vi läser och skriver gemensamt.
Vi använder bildstöd utifrån den gemensamma texten så att eleverna få en
stödstruktur till sitt skrivande.
När eleverna skriver på egen hand har de tillgång till egna crome-books med
appwriter där de hör bokstavsljud, ord och meningar. De kan även markera texten
och lyssna på det de har skrivit. Förutom appwriter har de tillgång till
stavningsprogram och röstinmatning. Jag har flera elever som har stora
svårigheter att skapa egen text och då är dessa verktyg otroligt viktiga för
att kunna läsa och skriva på sina villkor.
I vår kommun får alla elever en egen crome-book från åk 4 men jag har under
några år nu kämpat för att de elever som behöver skall ha tillgång till dessa
verktyg redan under lågstadiet. Fördelen med att ha en egen crome-book är att
eleverna har tillgång till verktygen och de anpassade övningarna både hos mig
och i sina klassrum. De lär sig även att hantera ett verktyg som de kommer att
ha nytta och glädje av i ett livslångt lärande.
Eftersom många av mina elever har svårigheter med sin avkodning behöver de
tidigt fångas upp och få träna sig i att använda sina öron när de läser. Vi har
lite olika verktyg för att tillgodose detta. Inläsningstjänst har alla elever
tillgång till och jag visar och låter mina elever lära sig att hitta böcker,
lägga in böcker i sin bokhylla samt ställa in hastighet och skapa bokmärken. Vi
har en skolbibliotekarie på skolan som gärna hjälper eleverna att få tillgång
till Legimus. (Se nedan) Jag använder
mig dessutom av URs produktioner Lässugen, Sagomattan, Läs med sagor,
Läsmysteriet där elever får lyssna på böcker men samtidigt tänka och samtala
tillsammans om textens innehåll.
Ett annat digitalt program där eleverna både kan läsa med öron och ögon är Stjärnsvenskabiblioteket. Där kan eleverna även efter att de läst boken träna skrivande utifrån bilderna. De egentillverkade böckerna går sedan att skriva ut i färg och ta hem. Ett mycket omtyckt och engagerande verktyg.
Ett annat verktyg som är mycket engagerande och som jag
använder i kombination med appwriter är Storyjumper. Ett gratisprogram som
stimulerar eleverna till att skapa egna texter. Jag har under åren haft flera
läs- och skrivprojekt som utgår från en gemensam högläsningsbok som vi även har
som modell för skrivande. Vi skriver gemensamt och sedan på egenhand i
programmet Storyjumper. Läs mer om vårt Läs- och skrivprojekt här: http://marietrapp.blogspot.com/2018/03/undervisning-pa-vetenskaplig-grund-och.html
Mötet
med mina kollegor, lärare och resurspersoner– mitt arbete på skolnivå men också
på kommunnivå
För att alla elever skall få tillgång till de verktyg de
behöver för att kunna läsa och skriva på sina egna villkor utifrån sina
förutsättningar är det av största vikt att vi är många pedagoger som kan
hantera verktygen och visar på att vi är läsande förebilder både när det gäller
att läsa med både öron och ögon. På min skola är jag förstelärare i läs- och
skriv samt IKT och i det uppdraget ingår att inspirera och engagera övriga
pedagoger på skolan i just detta. Vi har avsatt tid i team där jag inte bara
presenterar verktyg utan även låter pedagoger testa. De elever som har
resurspersoner och behöver tillgång till en digital verktygslåda schemalägger
jag hos mig en gång/vecka så att pedagogen kan se hur man använder verktygen
för att sedan använda dem tillsammans med eleven på egen hand. Här kan ni läsa
mer om min digitala verktygslåda: http://marietrapp.blogspot.com/2018/02/min-digitala-verktygslada.html
Jag är också handledare i Läslyftet och ingår i vårt
Biblioteksteam tillsammans med två andra pedagoger och en skolbibliotekarie.
Jag har under flera år varit drivande i att skapa en Läsande skola och låta
skolbiblioteket bli hjärtat i vår verksamhet. I januari 2016 hade vi invigning
av vårt fantastiska skolbibliotek och i november 2017 flyttade till vår stora
lycka en skolbibliotekarie in.
Tillsammans i biblioteksteamet har vi bjudit in till bokcafeér där vi boktipsat samt haft workshops i olika modeller för att samtala om text. Detta har gått han i hand med träffar i Läslyftet där jag lett de kollegiala samtalen och vi delat vår undervisning med varandra.
Vi har under det senaste året haft en rad mindre gemensamma läsprojekt på skolan. Under barnboksveckan har äldre elever läst för yngre, vi har haft bokbytarväskor, vi har haft en vecka/termin där hela skolan lyssnar på talböcker, vi har haft skrivartävlingar och vi har haft olika läsutmaningar.
Vi har också haft ett större projekt på hela skolan detta läsår utifrån
ALMA och Astrid Lindgren som utmynnade i ett ÖPPET HUS för föräldrar och elever
med utställningar och olika aktiviteter. På Öppet Hus tog vi tillfället i akt
och bjöd in föräldrar till en föreläsning som jag genomförde utifrån temat hur
man som förälder kan Väcka Läshunger.
Min presentation till föreläsningen: https://prezi.com/yokb5m6-g47a/vack-lashungern/
I samarbete med vår skolbibliotekarie har vi arbetat för att göra böcker
tillgängliga både genom att vi kan erbjuda böcker på flera olika språk i vårt
skolbibliotek samt att vi tillhandahåller och visar på för elever och föräldrar
hur de kan få tillgång till Legimus. Under våren har vi nosat på det genom att
jag under min föräldraföreläsning pratade om det samt att de elever som får
specialundervisning hos mig fått en tid med skolbibliotekarien tillsammans med
sina föräldrar. Till hösten ska jag använda Legimus ännu mer i min egen
undervisning genom att jag skapar en förteckning över de elever som behöver,
har möte med dem och deras föräldrar samt sparar deras inloggningsuppgifter på
skolan så att vi kan använda det i klassrummet.
På kommunnivå ingår jag i olika nätverk – ett för IKT och ett för
specialpedagogik. Där har jag vid flertalet tillfällen blivit ombedd att
berätta om min undervisning och mina verktyg. Jag har haft föreläsningar och
workshops.
På mitt initiativ har vår skola varit pilotskola för ett screeninggverktyg
som heter Legilexi under tre års tid. Det är ett test som är enkelt att
genomföra och som hjälper oss att få syn på elevens hela läsutveckling. Utifrån
det kan vi individanpassa och ge eleverna rätt förutsättningar i sitt lärande.
Eftersom jag använt Legilexi några år har jag visat på och haft
workshops med alla pedagoger som velat både på skolan och i kommunen. Jag har
även pratat och visat på detta verktyg för våra rektorer i kommunen.
Till hösten skall jag tillsammans med tre andra förstelärare leda ett
skolutvecklingsprojekt på skolan som vi kallar ”En skola för alla” I samarbete
med SPSM kommer vi att genomföra en lärlyftsmodul för att öka kunskapen om NPF
och hur vi kan göra vår skola tillgänglig för alla elever inom olika områden.
Det handlar både om fysisk miljö, pedagogisk miljö och social miljö.
Bloggande,
läromedelsskrivande, föreläsningar och workshops.
Våren 2013 blev jag kontaktad av barnboksförfattare Martin Widmark som
undrade om jag ville dela med mig av min undervisning i ett projekt som
kallades ”En läsande klass”. Jag tillsammans med en kollega skrev ner hur vi
arbetade med läsförståelse och textsamtal i våra klassrum och detta samlades i
en studiehandledning som gavs ut till alla skolor i hela Sverige.
Samtidigt som detta tog fart startade jag upp min blogg och min
undervisning delades med pedagoger runtom i landet. Jag fanns tillgänglig på
sociala medier och på facebooksidan ”En läsande klass” svarade jag på frågor
kring studiehandledningen, tipsade om hur man kunde komma igång med textsamtal
o s v.
Slutligen vill jag dela med mig av ett lyckat elevexempel och tankarna kring varför det blev så lyckat.
Ibland blir man bara så lycklig....
Hösten 2016 började jag arbeta på en
ny större skola och fick ansvar för specialundervisning i åk 1-3. Under dessa
år har jag gjort en fantastisk resa genom att jag har haft förmånen att följa
flera elevers läs- och skrivutveckling på nära håll men det är framförallt en
pojkes utveckling som gjort min resa skimrande. När vi hade uppföljning med
föräldrar kunde jag riva åtgärdsprogrammet då pojken gjort såna fantastiska
framsteg. Han har förbättrat sitt läsflyt och sin läsförståelse enormt
(toppresultat på DLS åk 2) men det är inte det viktigaste. Det viktigaste är
att han idag kan säga att det är roligt att läsa och att han varje kväll läser
för att han vill, inte för att han måste. Pojken gick från vår uppföljning med
en stolthet som sällan skådats och både vi föräldrar och lärare var rörda av
denna utveckling. Vad var det då som gjorde denna resa så lyckad?
1. Nära samarbete hem och skola
Direkt i höstas när jag träffade denna elev träffade jag även föräldrarna,
skapade en kontakt och visade dem runt i min lilla läs- och skrivarverkstad.
Jag berättade om vikten av ett nära samarbete och vikten av att ge lästräningen
tid. Jag skapade en kontaktbok med främsta syfte att peppa och sporra- där både
jag och föräldrarna kunde skriva ner hur det gått med läsningen. I denna bok
skrev jag hela tiden ner de framsteg som vi såg och peppade föräldrarna för det
arbete som de lade ner på hemmaplan.
2.Val av rätt bok på rätt nivå till läsläxa.
Vi bestämde tidigt jag och pojken att släppa klassen läsebok och istället
använda oss av "Stjärnsvenska böcker". Böcker där pojken själv kunde
få välja titel och vi kunde se hur han avancerade från två stjärnor till tre o
s v.
3. Upprepad läsning
Både mot pojken och föräldrarna var jag väldigt tydlig med vad forskningen
säger om att utveckla läsflyt. Att upprepad läsning är en metod som fungerar
och att den även är bra för att få syn på sina egna framsteg. Jag förde
protokoll över hur läsningen förbättrades och kunde tydligt visa detta för
pojken.
4. Regelbunden avstämning och verktyg för att visa på utveckling
Vi gjorde om samma lästester som gjorts under våren för att få syn på
framsteg och vi fyllde staplar för hur många ord pojken läste/ minut. Vi
använde under höstterminen ett verktyg som heter "Legilexi" som också
visar på utveckling väldigt tydligt.
5. Verktygslåda med många olika metoder
Att träna upp sin avkodning för att uppnå läsflyt är jobbigt och det finns
inga genvägar. Därför är det oerhört viktigt med olika verktyg och variation i
träningen. I min verktygslåda finns program som "Rydaholm",
"M-G-programmet", "4 sagor", "Lexia" med utvalda övningar
och mycket annat.
6. Läsa är att tänka
För att göra läsningen betydelsefull måste man även träna den andra sidan
av läsningens delar nämligen förståelsen. I mindre grupper har vi läst,
reflekterat och ställt frågor och skapat ett engagemang kring textens innehåll.
Eleven har även haft möjlighet att använda kompensatoriska verktyg och fått
tillgång till både Inläsningstjänst och Legimus.
7. En inbjudande miljö som stimulerar till läsning
För mig har det alltid varit viktigt att skapa en miljö att trivas i. Många
elever har under året uttryckt att det är mysigt att vara i klassrummet och
denna pojke har flera gånger uttryckt både för mig och föräldrarna att han
trivts att arbeta hos mig.
8. Intensiv läsning
Sist men inte minst kommer TIL, Tidig Intensiv Läsning som betyder att
eleven fått en period då han intensivtränat med mig. Denna pojke jobbade
utifrån TIL i 8 veckor tillsammans med mig och 2 andra barn. Jag mötte dem 30
min varje morgon och arbetade då utifrån ett stationssystem med datajobb och
enskild läsning med mig.
Med detta exempel vill jag visa på att man kan nå fina resultat med tidiga
insatser, rätt verktyg och ett nära samarbete hem och skola.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar