< iframe allowfullscreen="" frameborder="0" height="400" mozallowfullscreen="" src="http://prezi.com/embed/thfbtvxxyyct/?bgcolor=ffffff&lock_to_path=0&autoplay=0&autohide_ctrls=0#" webkitallowfullscreen="" width="550">
Min presentation från Läskonferensen i Stockholm
Vi har fått den stora förmånen att få dela med oss av vår strukturerade forskningsbaserade undervisning i läsförståelsestrategier i form av en handledningsbok i projektet En läsande klass.
Boken kommer att ges ut i april 2014.
Vår undervisning bygger på en modell där man undervisar
i de lässtrategier som man har sett att goda läsare använder sig av.
Här får du träffa våra Läsfixare;
Detektiven
reder ut nya ord och uttryck genom att:
fundera
och använda sina egna kunskaper
dela
upp ordet
läsa
om ordet
läsa
om meningen
läsa
om stycket
läsa
vidare
fråga
någon
slå
upp ordet
|
|
Cowboyen
sammanfattar det viktigaste i berättelser genom att använda orden
"Först…."
"Sedan…."
"Sist…."
Cowboyen
sammanfattar det viktigaste i texter genom att plocka ut och skriva ner nyckelord.
"Texten berättade
att……."
|
|
Konstnären
skapar inre bilder och och upplevelser av det lästa.
"Jag ser….."
"Jag hör…."
"Jag känner……"
|
|
Spågumman
förutspår vad en text ska handla om genom att använda:
rubriker
bilder
bildtexter
genre
tidigare
handling
egna
kunskaper och erfarenheter
"Jag tror…………. därför
att……."
|
|
Reportern
ställer frågor på texten på tre nivåer:
på
raderna - rätt svar finns i texten
mellan
raderna - svaret går att lista ut genom att läsa texten
bortom
raderna - svaret finns hos läsaren själv
Vem?
Vad? Var? När? Hur?
Varför?
Vilken? Vilket? Vilka?
Varför
tror du….?
Vad
tycker du….?
Hur
skulle du göra?
|
Touras kloka ord om vårt projekt "En läsande klass"
Forskning har
klart belagt att explicit undervisning i metakognitiva strategier ger effekt,
dvs. förbättrad läsförståelse. RT, reciprocal teaching, är en metod som bygger
på fyra strategier (predict, clarify, questioning, summarizing). RT härrör
ursprungligen från Palinscar & Brown och utvecklades vidare av Oczuks(ref:
Oczuks, L. (2003). Reciprocal teaching at work:
Strategies for improving reading comprehension. Newark , DE :
International Reading Association.
Palincsar, A. S. & Brown, A. (1984). Reciprocal Teaching of Comprehension-Fostering and Comprehension Monitoring Activities. Cognition and Instruction, 1(2), pp. 117-175.) Oczuks konkretiserade strategierna för undervisning med figurerna/symbolerna Spågumman, Nicke Nyfiken, Detektiven och Cowboyen. De fyra strategierna i RT är exempel på metakognitiva strategier.
Palincsar, A. S. & Brown, A. (1984). Reciprocal Teaching of Comprehension-Fostering and Comprehension Monitoring Activities. Cognition and Instruction, 1(2), pp. 117-175.) Oczuks konkretiserade strategierna för undervisning med figurerna/symbolerna Spågumman, Nicke Nyfiken, Detektiven och Cowboyen. De fyra strategierna i RT är exempel på metakognitiva strategier.
I "En läsande klass" har dessa kompletterats med att skapa
inre bilder (Konstnären), en annan strategi. Studiehandledningen heter "En
läsande klass" och den presenterar ovanstående lässtrategier tillsammans
med konkreta lektionsförslag. Detta är inte en ny metod utan en konkretisering
av RT för ett svenska klassrum åk 1 - 6. Man kan se RT som ett sätt för en
lärare att börja undervisa med stöd av metakognitiva strategier. Problemet med
forskning är ju ofta "hur översätter och använder man detta i
praktiken" och " var ska man börja". En läsande klass besvarar
just de två frågorna. När lärare väl känner sig bekväma med RT så är det bara
att fortsätta använda anknytande metakognitiva strategier. NRP, National
Reading Panel, lyfter fram sju strategier som de rekommenderar att alla lärare
ska använda i sin undervisning (läs mer om dessa här:http://www.nationalreadingpanel.org/publ.../publications.htm).
Under de senaste 10-15 åren har det utvecklats olika sätt att
praktiskt undervisa utifrån olika aspekter av metakognitiva strategier. QtA,
Question the author, är en modell för att utveckla sin förståelse av en text
men också ta in författaren och dennes syfte. Man ställer sig frågor som: Vad
är författarens budskap? Hur framgår detta budskap? vilka ledtrådar visar
detta?
Likaså kan man inom RT utveckla t.ex. frågandet. NRP lyfter vikten av
att undervisa i Question answering och Question generation, dvs. att svara på
frågor och själv formulera frågor. Frågor kan i sin tur ställas så svaret kan
finnas på olika nivåer. Oftast talar vi om tre olika nivåer för frågor och
svar; nu kan vi tala om modellen QAR, question-answer relationship.
Frågenivåerna är: Right There Questions/på raden, Think and Search
Questions/mellan raderna vilket kräver att läsaren kopplar ihop ledtrådar från
olika delar av texten samt On My Own/läsaren måste tolka, analysera men också
använda sina egna erfarenheter och kunskaper för att finna svar på frågan.
Det viktigaste är vi kommer
ihåg att det är metakognitiva strategier vi ska utveckla hos våra elever. Det
vitkigaste verktyget är samtalet. I dialog och samtal utforskar och utvecklar vi
vår förståelse av texter.
"En läsande klass" är, än en gång, inte en egen enskild
begränsad metod utan en väg in i ett nytt förhållningssätt i undervisningen. En
undervisning där vi lär ut metakognitiva strategier. Vi lär elever tänka för
att lära. RT är en bra början. Lätt att förstå och använda. Tacksamt att
använda med elever. Fungerar för alla åldrar från de yngsta till vuxna.
Evidensbaserat!
En utmärkt plattform för fortsatt arbete.
Filmen från Skolforum
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar