Ansökan om DS-BADGE

I höstas när jag fick höra talas om det digitala skolyftet kände jag direkt att detta är någonting för mig. Jag har alltid varit intresserad hur jag kan koppla de digitala verktygen på ett medvetet och funktionellt sätt till undervisningen. Jag skapade en egen blogg och började att aktivt ta del av pedagogiska facebookgrupper, twitter och pedagogbloggar.

Jag satte upp mål för min medverkan i Mina mål med Digiskol:

Eftersom vi arbetar mycket strukturerat med lässtrategier och även provkör vårt eget material (En läsande klass) som skall ges ut till alla landets skolor i april 2014 vill jag använda och kunna dela med mig av en digital läslogg. Jag vill att eleverna i förskoleklass och åk 1 har en gemensam läslogg som vi kan visa upp på bloggen och uppdatera efterhand. För eleverna i åk 2 och 3 är målet att alla skall ha en egen digital läslogg som också kan publiceras på vår blogg. Programmet som jag fattat tycke för och vill kunna använda är:Flipsnack

“Jag använder digitala verktyg för kommunikation, lärande och skapande.”

 Jag har alltid varit intresserad hur jag kan koppla de digitala verktygen på ett medvetet och funktionellt sätt till min undervisning. I min blogg ger jag några exempel på de verktyg jag har använt sedan tidigare,QR-koder, Storyjumper, Photostory. Mitt mål som jag har haft ganska länge var att komma igång med en digital läslogg kopplat till vårt arbete med läsförståelsestrategier. Jag ville kunna skriva tillsammans med eleverna i en läslogg i ett worddokument och sedan samla läsloggarna i en gemensam digital bok. Jag hittade flipsnack där man dock måste göra om word.dokumentet till pdf men när jag väl lärt mig detta fungerade det jättebra.Här kan ni ta del av vår gemensamma digitala loggbok;

 


En annan ide som jag har fått under denna tid med digiskol är att man kan skapa digitala boktips i animoto. Även där är vi nu igång och har gjort ett gemensamt boktips i klassen. Nästa steg blir att varje elev gör sitt eget digitala boktips.




  “Jag lär av andra i det utvidgade kollegiet och andra lär av mig.”

 Det utvidgade kollegiet är fantastiskt! Före Digiskol hade jag inte prövat twitter som jag i dag besöker flera ggr per dag. Jag har genom twitter funnit ett digitalt verktyg som är fantastiskt. Det heter pearltrees och är som en digital mapp där jag samlar och strukturerar upp allt bra jag läser på nätet. Det som är så fiffigt med pearltrees är att man kan "sno" bra länkar, bloggadresser m m från varandra. Genom pearltrees, facebookgruppen "En läsande klass"och twitter har jag lärt av andra och andra av mig. Jag har delat med mig av mina blogginlägg både på facebook och på twitter och i pearltrees där jag beskrivit hur vi arbetar med läsloggar och presenterat vår digitala läsloggbok. Jag har också publicerat klassens gemensamma digitala boktips och många pedagoger har blivit inspirerade att börja använda dessa verktyg.

Kommentarer efter att jag publicerat på facebook:

Delar med mig av mina tankar kring digitala boktips. Inspirerad avMarie Trapp
http://digitalalinda.blogspot.se/2013/12/digitala-boktips.html

Malena Sjögren; Grymt fint gjort!!!

Anki Källman: ÅH, så fin! En riktig lyckospridare!

Eva Eriksson: Wow! Jisses så läckert! Nu blir jag ju taggad på att pröva något nytt. Tankarna exploderar ju i huvudet! Hmm, Animoto var det visst… utforska!

 Roberta M.Johansson: En riktig favorit, härligt arbete! Tove Andersson Får jag lov att länka videon i ett inlägg på iktsidan.com ?

 Marie Kadestam: Fantastisk sätt att göra ett boktips på och samtidigt få med lässtrategierna tack för inspirationen!! Lisa Bouvin Jättefint! Kul att se upplägget med lässtrategierna jätteläckert! Ser så proffsigt ut och det inspirerar.

Kommentarer om läsloggarna:

 Sofie Nilsson: Stort tack för att ni delar med er av ert fina arbete.

 Eva Karlsson Tack för tydliga förklaringar, blir lätt att sprida vidare till kolleger.

 Jenny Antonsson Superbra! Toura Hägnesten Härligt!!! Anna-Karin Boman Toppen!

 Fröken Elin:  Tack för alla tips och idéer! De får definitivt ringar på vattnet i övriga ämnen.

 Marie Andersson: Gillar tanken med stödstrukturer. Tydliggör för lärare och elever.


  “Jag använder mina färdigheter på ett sätt som gynnar utvecklingen av min roll i skolan.”

De färdigheter jag har fått under denna tid har jag tagit med mig in i mitt klassrum. Vi har idag en gemensam digital läslogg och vi har gjort ett gemensamt digitalt boktips. Min kollega är i startgroparna med att skapa varsin digital läslogg till sina äldre elever. Redan nästa vecka stratar arbetet med att varje elev skall skapa ett eget digitalt boktips. Då jag är förstelärare på en större skola och handleder och inspirerar pedagoger i kommunen kring strukturerad undervisning i läsförståelsestrategier får de även del av mina digitala tips och min blogg. Mina färdigheter som jag har förvärvat sprids som ringar på vattnet. Underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar