onsdag 25 mars 2015

Frågor "Bortom raderna" skapar intresse och engagemang på djupet

Det är alltid med sorg i hjärtat man avslutar en underbar högläsningsbok. Tillsammans med eleverna har vi ända sedan jullovet läst "Bröderna Lejonhjärta" och gråtit, skrattat, reflekterat och samtalat. Sällan har väl en bok väckt så starka känslor hos både pedagoger och elever. Till högläsningsboken har vi knutit en alldeles egen läslogg där eleverna har fått skriva ner sina funderingar och tankar. Under olika kapitel har vi fokuserat på olika lässtrategier och eleverna har förutspått, rett ut ord och uttryck, illustrerat sina inre bilder, ställt frågor och sammanfattat i sina loggböcker.
 
Hela tiden har vi också haft författarperspektivet och funderat på varför Astrid Lindgren har skrivit som hon har gjort. Vi har gjort textkopplingar till situationer och händelser både historiskt och i nutid.
Här kan ni läsa om detta arbetsområde:
http://marietrapp.blogspot.se/2015/03/att-gora-textkopplingar-med-stod-i.html
Men som sagt igår tog boken slut och det var nu dags att knyta ihop säcken och samtala runt hela bokens innehåll.

Med uppmaningen att ställa frågor "Bortom raderna" blev eleverna indelade i smågrupper om ca 4 st. Våra elever är vana att samtala i  små "bikupor" och arbetsgången är väl inövad för att alla skall komma till tals och få lika stort talutrymme. Varje elev fick först sitta och fundera lite själv på en fråga där svaret hör hemma hos läsaren själv, i hans/hennes åsikter eller upplevelser (bortom raderna).
Därefter fick en elev ställa en fråga som övriga i gruppen fick svara på. Till sist fick även eleven som ställt frågan svara på den och så blev det nästa elevs tur. För att komma ihåg vilka frågor som ställts fick en elev vara sekreterare och skriva ner frågorna.
När eleverna ställt någon eller några frågor och alla fått svara var det dags att bestämma vilka frågor som gruppen tyckte var bäst, som gett bra svar och gett upphov till funderingar.

Att låta eleverna ställa egna frågor på textens innehåll skapar en aktivitet och ett fantastiskt engagemang som nästan går att ta på i klassrummet.

 I helklass fick eleverna sedan presentera sina frågor och vi skrev ner de i ett gemensamt dokument på smartboarden. Här är de frågor som kom upp:

Vad skulle du ha gjort om du satt i Katlagrottan?

Tror du att Jonatan skulle ha försökt rädda Jossi från vågorna om han varit där?

Vad skulle du vilja vara för vidunder – Katla eller Karm?

Vad skulle du göra i Nangilima?

Vad skulle du göra om din bror blivit förlamad?

Om du var Skorpan, skulle du ha gått ut i Stridens dag eller stannat inne?

Vad tror du hände med Jonatan och Skorpans pappa?

Vem skulle du vilja vara i striden?

Tror du att Jonatan och Skorpans föräldrar kommer till Nangijala?

Tror du att Tengil och Katla också kommer till Nangilima?

Vad skulle du ha gjort om du dog före dina föräldrar, och levde i en annan värld?

Vad tror du att Skorpans mamma gjorde när hon läste lappen han skrev precis innan han dog?

Vad skulle du ha gjort om du såg en tengilsoldat på väg mot Karmafallet?

Varför tror du att Astrid Lindgren skrev boken om
Bröderna Lejonhjärta?

Har du lärt dig någonting av att läsa boken?

De två sista frågorna kände vi var så centrala så här fick eleverna gå ut i sina grupper igen och tillsammans fundera och samtala före vi samlade hela gruppen igen. I helgrupp fick de elever som ville berätta om sina tankar och svar kring just dessa frågor och ett fantastiskt ögonblick infann sig i klassrummet.

En elev mindes ett citat som vi lyft tidigare i läsningen där Jonathan Lejonhjärta säger att det finns vissa saker som man bara måste göra, annars är man ingen människa utan bara en liten lort. Enligt denna elev kan vi lära oss genom att läsa boken att man måste våga ta ställning och våga att göra även svåra och jobbiga saker. En annan elev menar att Astrid nog skrev denna bok som en tröst till människor som förlorat någon nära som dött. Det finns ett Nangilima där de som dött har det bra. En tredje menar att Astrid skrev detta för att visa hur viktigt det är att vi är rädda om varandra. Att även syskon som ofta bråkar ändå egentligen älskar varandra och ställer upp på varandra. 

Utifrån dessa frågor som eleverna alltså på egen hand kommit fram till kommer de nu få välja ut 4 olika frågor som de svarar på individuellt i sina loggböcker. Genom att gå från det talade till det skrivna språket från stöttning i grupp till individuellt arbete känner vi att eleverna är väl förberedda för att kunna uttrycka sina tankar om bokens innehåll i sin loggbok.

3 kommentarer:

  1. Otroligt inspirerande arbete Marie! Det här inlägget ska jag spara och plocka fram när min klass ska jobba med nästa bok tillsammans, förmodligen till hösten. Då blir de 6:or, så jag måste välja något utmanande och engagerande. Har funderat på Alex Dogboy (det internationella perspektivet) och "En ö i havet" (Europa-/krigsperspektiv). Det kanske blir båda två! Det fantastiska är ju att den här modellen att arbeta går att applicera på vilken ålder som helst. Tack Marie!

    SvaraRadera
  2. Hej Marie! Vi blev väldigt inspirerade av ert arbete med Bröderna Lejonhjärta och tänker arbeta på liknande sätt nu under våren. Vi har svårt att se de exempel du har lagt upp från barnens loggböcker (får inte upp det som en pdf) och undrar om du skulle kunna maila några exempel på frågeställningar ni haft? Mvh Hanna Sahlgren, hanna.sahlgren@skola.molndal.se

    SvaraRadera