I grundskolans kursplan Lgr 11 skriver om lässtrategier men
ger inga konkreta exempel på hur begreppet lässtrategier ska förstås eller
läras ut. För årskurs 1 – 3 är kunskapskravet för godtagbara kunskaper i
svenska i slutet av årskurs 3 att:”Eleven kan läsa bekanta och elevnära texter
med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt.
Genom att kommentera och återge några för eleven viktiga delar av innehållet på
ett enkelt sätt visar eleven grundläggande läsförståelse. Dessutom kan eleven
föra enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i texterna och relatera
detta till egna erfarenheter.”
Flera studier har visat att särskilt de svagaste eleverna i
olika åldrar drar nytta av en strukturerad och explicit undervisning om
läsförståelsestrategier. Denna undervisning innefattar inte bara svenskämnet,
utan alla skolans ämnen, framför allt de naturvetenskapliga och
samhällsorienterande ämnena.
Syftet
med denna lärmodul är att ge en konkret arbetsmodell för hur man kan
implementera strategianvändningen genom några konkreta verktyg. På så sätt blir
arbetssättet och dess effekter
tydliga, och senare kan man lätt anpassa enligt
egna önskemål eller olika målgrupper. Det viktiga är inte att följa en modell
till punkt och pricka, utan att varje lärare finner ett sätt att tydliggöra
textens innebörd genom att tala om den.
Moment A individuella förberedelser
En modell för undervisning i
läsförståelsestrategier kallas reciprocal teaching - RT. Den kallas i
Sverige också reciprok undervisning -RU. Barbro Westlund skriver i sin
bok Att undervisa i läsförståelse: ”Modellen bygger på Browns och Palincsars
forskning som påbörjades på 1980-talet. Eleverna turas om att inneha lärar-
respektive elevrollen i smågrupper. På så sätt blir modellen reciprok. Modellen
kan användas både i helklass och i smågrupper. De grundstrategier som ingår
behöver inte utföra i en speciell ordning, utan kan anpassas efter den text som
ska bearbetas. Man behöver inte använda alla strategierna varje gång, men bäst
effekt ger modellen om man använder mer än en av strategierna åt gången.
Eleverna ska veta att en expertläsare använder alla fyra strategierna på ett
flexibelt sätt. De fyra grundstrategierna är:
·
att
förutspå
·
att
ställa frågor
·
att
reda ut oklarheter
·
att
sammanfatta
Oczuks konkretiserade och personifierade dessa
grundstrategier med figurer som han kallade för Spågumman, Nicke Nyfiken,
Detektiven och Cowboyen (Westlund 2010). Westlund introducerade i sin bok “Att
undervisa i läsförståelse” begreppet “Läsfixarna” för att förklara att
lässtrategier kan beskrivas som mentala verktyg för ökad förståelse.
Strategierna används innan läsningen börjar, under tiden man läser och efter
läsning. När man introducerar strategierna är det viktigt att öva en strategi i
taget och förklara syftet med den. Ett sätt att göra detta är att läraren
modellerar strategin genom att tänka högt.
Transaktionell strategiundervisning -TSI - har utvecklats ur RT, och bygger på samma fyra grundstrategier, men är inte ett lika strikt program. Det är snarare lärarens förhållningssätt till läsundervisningen som utgör skillnaden.
Lärarens
roll är inte att bedöma om svar är rätt eller fel, utan att lyssna på hur
eleverna sätter ord på sin läsförståelse. Modellen kallas transaktionell,
eftersom den bygger på två principer: utbyte av strategier mellan lärare och
elever och av det meningsskapande som sker mellan lärare och elever ur texten.
Strategierna ska alltid vara väl integrerade med ämnesinnehållet.
TSI
utmärks av att:
·
läsundervisningen
pågår hela läsåret och helst under hela skoltiden,
·
några få effektiva
strategier,
·
undervisning i
strategianvändning när det behövs,
·
lärare och elever
modellerar för varandra genom att tänka högt,
·
fokus på nyttan av
strategianvändning,
Beck et al. McKeown (1997, 1998) har utarbetat en modell för strukturerade textsamtal som heter Questioning the Author - QtA. Modellen bygger på att läsaren ställer frågor som ifrågasätter författarens och textens auktoritet. Läsaren måste bli medveten om att författaren bakom texten påverkar både textens innehåll och läslighet. Arbetet sker genom att läraren leder textsamtal där eleverna uppmanas att ställa egna frågor till författaren, men även att komma med förslag på omformuleringar och förtydliganden av texten. Denna modell kan användas både för faktatexter och skönlitterära texter.
Den viktigaste byggstenen i samtliga tre modeller är samtalen kring texterna. Samtalen ska handla om textens innehåll och budskap, tankar om texten och om hur strategierna har använts för att fördjupa förståelsen. Eleverna ska kunna använda exempel i texten för att motivera hur de har tänkt.
Tankekartor, diagram och liknande grafiska modeller underlättar
förståelsen av texten. De strukturerar tanken och avlastar arbetsminnet, genom
att tankarna synliggörs på papperet.
Genom att använda VÖL- tabellen aktiverar eleverna sin förkunskap:
Vet
|
Önskar veta
|
Lärt mig
|
Myrorna
bor i en stack. Jag vet att det finns soldater.
Det
finns en stor myrstack nära vårt hus.
Jag tycker att myror är äckliga.
|
Hur
hittar myror?
Kan
myror prata med varandra?
Hur
många myror finns det i världen?
Varför
bor de i en stack?
Varför har de olika färger?
|
Myror
pratar med sina antenner.
De kan
bli flera år gamla.
Mina
tankar:
Jag
trodde myran hade fyra ben, men det stämmer inte.
Jag hittade inte allt jag ville veta.
|
Strategi: Jag
blundar och funderar på vad jag redan vet.
|
Strategi: Jag
ställer frågor som jag vill få svar på.
|
Strategi: Jag
sammanfattar vad jag vet nu och hur jag tänkte.
|
Uppföljande samtal med eleverna är viktiga. Den första
spalten gör eleverna medvetna om hur mycket de kan om de aktiverar sin
förkunskap. Den andra spalten aktiverar elevernas nyfikenhet. Den tredje
spalten ger information om svar och lärdomar.
Venn - diagram
Venn-diagrammet
har fått sitt namn efter den brittiske logikern John Venn. Det består av två
cirklar som delvis överlappar varandra. Ett VENN-diagram kan användas för att
jämföra exempelvis texters innehåll, struktur, ordval osv. I diagrammet med två
cirklar kan två texter jämföras. Det som är unikt med den ena texten skrivs in
i den ena cirkeln. Det som är unikt för den andra texten skrivs in i den andra
cirkeln. I det område som bildas där cirklarna möts, skriver man in det som är
gemensamt för båda texterna.
Läsförståelsestrategier
i praktiken av Marie Trapp
Föreläsning
från UR samtiden:
Sid76-77 i Arnbaks bok; “Vad ska läraren ha med sig i
bagaget?”
Kap 10 i Arnbaks bok; “Före läsningen”
Moment B Kollegialt arbete
En kort liten film om vikten av att aktivera sina
förkunskaper för att förstå det man läser. http://youtu.be/RiP-ijdxqEc
Modellektion: Spågumma och Cowboy på faktatext http://marietrapp.blogspot.se/2014/02/hur-kan-man-anvanda-lasforstaelsestrate.html
Ta del av det material som erbjuds både film, litteratur och modellektioner och fundera över följande frågor:
·
Vilka
är de viktigaste erfarenheterna och/eller lärdomarna som du tar med dig?
·
På vilket sätt har vi
arbetat med liknande strategier tidigare?
·
I vilka situationer är
det viktigast för eleven att förstå det hen läser?
·
Vad har våra elever
att vinna på att arbeta med läsförståelsestrategier?
·
Vilka reaktioner kan
vi förvänta oss från eleverna, och hur bemöter vi dem?
·
Hur
skulle du kunna starta upp arbetet? I vilka ämnen kan det vara aktuellt?
Under denna första kollegiala träff ska ni först diskutera
det innehåll som ni har tagit del av. Därefter ska ni gemensamt planera en
lektion eller annan aktivitet som ni sedan ska genomföra i era klasser.
Utgångspunkten för dessa planeringar är de texter som ni har läst och ibland
lektionsförslag. Möjligheten att utveckla undervisningen gemensamt är en viktig
del. Tanken är alltså att ni tillsammans ska diskutera de lektioner ni
planerar, ge varandra råd, förslag och dela med er av kunskaper och
erfarenheter. Här kan ni ta del av fyra förslag på hur man skulle kunna
planera och genomföra lässtrategilektioner utifrån en faktatext. I
arbetsgruppen väljer ni vilken ni vill börja arbeta med, planerar lektionen
tillsammans, genomför i klasserna och utvärderar hur det arbetet har gått under
moment D.
Förslag på lektioner/aktiviteter;
Lektion 1. Introducera “Spågumman”på en faktatext
När det gäller faktatexter handlar det om att koppla på sina
förkunskaper, att man får berätta vad man vet om det aktuella ämnet och
delge varandra sina erfarenheter före läsningen. Här handlar det om att
använda läsförståelsestrategin att förutspå - “Spågumman”
1. Välj en faktatext
2. Modellera hur du aktiverar dina förkunskaper genom att ta
hjälp av rubrik, bilder och bildtexter
3. Modellera vilka förutsägelser du gör utifrån ledtrådarna
du fått. Berätta vad du tror texten kommer att berätta.
4. Introducera “Spågumman” och låt eleverna pröva på en annan
liknande faktatext.
Lektion 2. Introducera Cowboyen på en faktatext
När man läser faktatexter gäller det att under läsningen
plocka ut viktig information ur texten för att kunna sammanfatta det
viktigaste. Genom att plocka ut nyckelord och återberätta vad texten handlat om
befäster eleverna sin nya kunskap och utökar sitt ordförråd.Här handlar det om
att använda läsförståelsestrategin att sammanfatta “Cowboyen”
1. Välj en faktatext
2. Läs igenom faktatexten noga och fundera ut vilka
ord/begrepp som är viktiga för förståelsen och för att kunna sammanfatta det
viktigaste i texten
3. Introducera Cowboyen och plocka tillsammans ut nyckelord
4. Sammanfatta texten
Lektion 3. Använda VÖL- tabellen på en faktatext
Syftet med att använda VÖL-tabellen är att visa eleverna hur
de kan integrera ny kunskap med sin tidigare kunskap och att innan läsningen
fundera över vad de vill få ut av/lära sig av texten. När eleverna dokumenterar
vad de redan Vet och vad de Lärt sig reflekterar de över sitt kunnande och
lärande. Genom att eleverna innan läsningen funderar över vad de Önskar veta
höjs deras motivationen till att läsa och nyfikenheten väcks.
1. Välj en faktatext
2. Att före läsningen aktivera förkunskaper och skriva in dem
i kolumnen V(vet)
3. Att fundera över vad man vill veta och skriva in dem i
kolumnen Ö(önskar veta)
4. Att efter läsning reflektera över vilken ny kunskap man
fått och skriva in dem i kolumnen L(lärt sig)
Lektion 4. Använda VENN-diagrammet på faktatexter i syfte att
jämföra texterna och för att komma åt författaren bakom texten (QtA)
Eleverna ska ges möjlighet att analysera likheter och
skillnader i både innehåll, läslighet, presentationssätt. Eleverna ska ges
möjlighet att uppmärksamma att det finns en författare bakom textens innehåll
och form och att författaren kan ifrågasättas.
1. Välj två faktatexter om samma sak, e x samma djur
2. Använd “Spågumman” för att plocka fram förkunskaper och
för att förutspå
3. Använd “Cowboyen” för att plocka ut det viktigaste,
nyckelord
4. Samla nyckelorden under resp. text och plocka därefter in
dem i ett VENN-diagram
5. Resonera kring skillnader och likheter. Varför fanns
vissa ord/ fakta i båda texterna, varför/varför inte? Vilka ord/begrepp
skulle du ha använt? Vilken text tyckte du bäst om- varför?
Diskussion
Planera
- Tider för träffarna
·
En
gång i månaden?
·
Tidsåtgång
75-120 minuter?
·
Tid
mellan träffarna?
·
Digitala
träffar?
- Vilka ska delta
·
Piloter
eller samtliga?
·
Frivilliga
eller kommenderade?
- Lärlagens sammansättning
·
Liknande
arbetsuppgiter (t.ex. tidigare årskurser, ma/no )
·
Blandade
ämnen/ blandade årskurser
·
Hybrider
av dessa
·
Antal
i varje lärlag?
- Struktur och roller
·
Vem
leder samtalen?
·
Tidsramar
och mötesformer?
·
Hur
dokumenteras samtalen? Vem, vad och hur?
·
Hur
garanterar vi att alla blir delaktiga vid varje träff?
- Syfte och fokus
·
Att
välja lärområde - Hur gör ni för att välja?
·
Tidsplan
för arbetet med lärområdet?
Moment C Aktivitet
Nu ska du
genomföra egna lektioner där du introducerar läsförståelsestrategier.
Genomför
lektionen och notera enligt era diskussioner.
Moment D Gemensam uppföljning
Diskutera efter varje moment
Hur
mottogs idén av eleverna? Spontana reaktioner?
Vilken
text valde du att modellera? Hur fungerade det?
Vilken
text fick eleverna testa själva på?
Hur har
de arbetat? Skillnader mellan olika elever?
Övriga
observationer och reflektioner?
Vad
framkom i diskussionen efteråt?
Sammanfatta
Diskutera de viktigaste erfarenheterna ni gjorde under denna
del och gör en kort sammanfattning.
1. Hur har detta arbete påverkat din undervisning?
(innehåll, arbetssätt,organisation, undervisningen, bedömning mm.)
2. Hur ser ditt sätt att observera, analysera
dina elevers läsförståelse ut idag jämfört med före arbetet med denna
lärmodul? Några skillnader? Vilka i så fall?
I utvärderingen ska både process och resultat beaktas.
- Hur har samtalen fungerat?
- Hur har era arbetssätt och synsätt förändrats genom det
kollegiala arbetet med
lärmoduler?
-Har detta lett till en förändring av undervisningen?
-Vad är i så fall resultatet av förändringen?
-Vilka effekter har eleverna märkt av?
Avslutande
diskussion
Hur
tänker du kring läsförståelseundervisning nu?
Hur
breddar vi och fördjupar arbetet med läsförståelse?
Läs
mer om läsförståelse
Arnbak
Elisabeth Läsning av faktatexter. Från läsprocess till lärprocess
Barbro
Westlund: Att undervisa i läsförståelse
Barbro
Westlund: Att undervisa i lässtrategier för förståelse, åk 1.3 (utkommer i juni
2014)
Ingvar
Lundberg: Konsten att läsa faktatexter
Monica
Reichenberg: Vägar till läsförståelse
Monica
Reichenberg och Ingvar Lundberg: Läsförståelse genom strukturerade textsamtal
Britta
Stensson: Mellan raderna. Strategier för en tolkande läsundervisning
Pauline
Gibbons: Lyft språket, lyft tänkandet
En
läsande klass: Träna läsförståelse.Studiehandledning F-6.(utkommer i april
2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar