Jag har inte bloggat på väldigt länge utan nöjt mig med att skriva lite längre inlägg både på facebook och instagram men nu kände jag ett behov av att dela med mig hur jag planerar och genomför ett kollegialt lärande på distans med mina kollegor. Under våren 2020 tog Nyköpings kommun fram en gemensam språkutvecklingsplan som skulle implementeras under nästa läsåre d v s i höstas och nu i vår. Jag fick den stora äran att leda detta arbete på vår skola Släbroskolan. När man ska inleda ett utvecklingsarbete är det viktigt att ta reda på var vi står och var vi vill komma. Jag skapade därför en enkät i ett google formulär både för pedagogerna F-6 samt fritidshemmet. De fick också en introduktion i form av en skärminspelad presentation som jag delade och utifrån den diskussion i smågrupper. Allt mynnade ut i att jag fick klarhet i vilka områden i språkplanen som vi känner att vi arbetat med och kommit en bit på väg med men jag kunde också ringa in några utvecklingsområden.
På lågstadiet och fritidshemmet önskade pedagogerna att få fortbildning i hur vi kan tillgängligöra språket ännu mer för elever med ett andraspråk men också för elever med någon form av svaghet i språket, språkstörning, autism m m. Jag gick hem och letade uppslag i böcker och på nätet och hittade en webbaserad utbildning som logopeder i region Uppsala tagit fram. En kurs i "Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation" Pedagogerna nappade på idén och vi har nu genomfört halva utbildningen. Det är så häftigt när alla pedagoger i två olika verksamheter lär sig ett verktyg samtidigt för då får det genomslag. Eleverna tycker att detta med tecken är roligt och för vissa elever är detta en nödvändighet. Kopplat till tecken arbetar vi också medvetet med bildstöd och samtalskartor. Kommunen har licens på det fantastiska programmet Widget online. Här hittar ni Webbkursen i TAKK
På mellanstadiet önskade pedagogerna fördjupa sig i olika språkutvecklande modeller och kooperativt lärande. Sagt och gjort jag beställde boken "Kooperativt lärande i praktiken", "Lektionsdesign" samt ett Lärande för alla". Eftersom vi inte har någon skolutveckling på plats utan allt arbete sker för närvarande endast i teamen för varje årskurs så fick jag tänka till lite hur jag skulle kunna skapa förutsättningar för ett kollegialt lärande på distans. Jag som aldrig använt Classroom insåg att jag måste bli kompis med det verktyget då man kan använda det för att samla material, ge ut pedagogiska uppdrag samt skapa möteslänkar i MEET både där vi kan ses alla och där pedagogerna kan arbeta i smågrupper.
Under två träffar nu har vi tagit del av filmer om kooperativt lärande, vi har testat att arbeta med olika parstrukturer och roller. Vi har prövat olika språkutvecklande modeller som VÖL och VENN samt läsförståelsestrategier på olika texttyper. Jag har alltid ambitionen att vi pedagoger ska pröva modeller, arbetssätt tillsammans före vi testar med eleverna så på vår förra träff angrep vi t e x en dikt med hjälp av förståelsestrategier.
Mellan varje träff har pedagogerna pedagogiska uppdrag att genomföra i klasserna och reflektioner över hur det gått delas med mig i classroom samt att de förstås får berätta om arbetet och hur det gått på nästa träff, förstås genom någon kooperativ struktur.
Vi kommer inleda träffen nästa vecka med ett individuellt arbete som innehåller att först av allt skriva i ett VÖL- schema som jag skapat i ett googleformulär vad den enskilda individen vet om differentierat lärande och hur hen använder det i sin undervisning. Den enskilda indviden ska också fundera på vad hen önskar veta mer om arbetssättet.
Efter det ska ett stoff intas både genom att läsa, se på film samt lyssna på en föreläsning. Allt detta förberedelsearbete sker på tid som är avsatt för detta arbete.
Efter den individuella "inläsningen" ses vi digitalt i MEET i vårt stora digitala mötesrum. Där har jag planerat att genomföra en språkutvecklande modell som heter "Dictogloss" på en viktig del i en artikel som handlar om differentierat lärande. I Dictogloss krävs samarbete både i par och grupp för att få till uppgiften - ett kooperativt lärande.
Därefter är det dags att gå ut i de digitala smågrupperna och dela in gruppens medlemmar i 4 roller. Roller som är hämtade från boken "Kooperativt lärande i praktiken" Rollerna är Sekreterare, Ordfördelare, Fokushållare samt Tidtagare.
Grupperna har nu i uppgift att under 5 minuter diskutera det stoff som de intagit genom flera olika sinnen och sekreteraren skriver ner det gruppen kommer fram till i ett google dokument. Detta dokument delas efter 5 min med sekreteraren i en annan grupp och så fortsätter arbetet i 4 omgångar. Sekreteraren läser vad den eller de tidigare grupperna har skrivit och fyller på viktiga saker i dokumentet. Digitalt genomför vi strukturen Karusellen i ett kooperativt lärande.
Grafik: Martin Silfvast |
När stoffet är diskuterat ordentligt går den enskilda individen tillbaka till VÖL-schemat och fyller i vad hen har fått med sig kring differentierat lärande. Vilken ny kunskap har intagits, vad kan hen tänka sig att pröva i den egna undervisningen, är det någonting i det stoff som vi tagit del av som hen vill fördjupa sig i framåt m m
Som avslutning på träffen knyter vi ihop dagen med att ses i vårt stora digitala mötesrum och jag delger pedagogerna vilka pedagogiska uppdrag de har till nästa träff.
Behöver jag skriva att jag längtar till nästa vecka att få genomföra detta....
Hej
SvaraRaderaLäste i ett av dina inlägg från 2018 att du använt/använder både Lexia och LegiLexi. Hur är din uppfattning av dessa två? Vilket föredrar du som screening respektive innehåll av övningar? mvh Jenny