Jag har under detta år gjort en Polylinoresa. Allt började precis för ett år sedan när jag fick en provlicens på Polylino. Mitt intresse väcktes då jag hittade en textskatt med flera verktyg som jag kände var fantastiska i mitt arbete som speciallärare. Böcker inlästa på flera språk. Böcker som man kan lyssna på samtidigt som man kan se texten rulla fram. Böcker sorterade efter ålder och tema och så mycket mer...
Under sommaren 2021 fördjupades mitt intresse då jag fick ett roligt sommarjobb åt Inläsningstjänst. Jag fick det stora förtroendet att utifrån Barbro Westlunds pinfärska lärarhandledning skapa lektionsplaneringar utifrån Barbros modeller och texterna i Polylino.
Jag blev under sommaren väl förtrogen med både handledning och den digitala tjänsten Polylino. Jag såg potentialen att använda dessa verktyg i ett kollegialt lärande. Det fanns dock ett problem. Vi hade varken skollicens eller kommunlicens. Jag och vår språkutvecklare i kommunen begav oss till ett rektormöte för att övertyga rektorsgruppen att Polylino är ett måste på våra skolor. Vi pratade oss varma och lyckades få rektorerna att förstå och ge klartecken till licens.
Nästa steg var att övertyga mina rektorer om att vi behövde skolutvecklingstid för att arbeta kollegialt med lärarhandledningen, modellerna och texterna i Polylino. Envis som jag är lyckades jag även här och fick 6 träffar på 2 timmar vardera att förfoga över. Sagt och gjort så fick jag djupdyka i lärarhandledningen ännu gång. Nu för att bryta ner allt detta bra men omfattande i mindre delar och planera givande träffar med både teori och praktik.
Under våren genomförde jag denna lärmodul "Vi lyfter läsningen med Polylino" vilket var väldigt uppskattat hos pedagogerna på vår skola.
Före läsningen berättande text
Under läsningen av berättande text
Efter läsningen av berättande text
När vi undervisar i läsförståelse är det av största vikt att vi inte lämnar eleverna ensamma i sitt lärande utan finns med som vägledare och stöd. Börja alltid att modellera den strategi du vill att eleverna ska pröva att använda. Pröva sedan gemensamt före eleverna prövar på egen hand. I mina lektionsplaneringar för ILT har jag skrivit och gett förslag på hur man kan modellera Snurran. Hur man kan arbeta med den gemensamt och hur eleverna kan arbeta med den självständigt. Här nedan får ni ett förslag på hur man kan modellera Snurran under läsningen av berättande text.
Modellektion Snurran- under läsningen
Min Polylinoresa fortsatte under denna termin genom att Barbro Westlund bad ILT att kontakta mig för att tillsammans med henne diskutera och visa på fördelarna med lärarhandledning och Polylino. Jag fick ta med mig en lärare och frågade då Katrin Olsson om hon ville följa med. Det ville hon och det hon tillförde in i våra diskussioner var förstås hur hon gör i klassrummet med eleverna💗 Detta event gick av stapeln den 18 maj och över 500 lärare lyssnade på distans. Diskussionen mellan oss spelades in och länken kommer att ligga ute några dagar nästa vecka så att den som vill kan titta på den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar