Dina tankar inför projektet – vad föreställde du dig att du skulle kunna bidra med?
Eftersom jag själv förundrats över hur min undervisning
förändrats genom en strukturerad undervisning i läsförståelsestrategier ville
jag att fler skulle få ta del av dessa verktyg. Att jag kunde dela med mig av
min undervisning i mitt klassrum på ett enkelt sätt som nådde ut till många.
Tycker du att projektet levererade vad du
hade förväntat dig?
Över förväntan. Så stor genomslagskraft. Jag tror att
kombinationen studiehandledning, sociala medier, bloggande och föreläsningar
bidrog till denna otroliga spridning. Dessutom en fantastisk textskatt som
svenska pedagoger och elever fått del av.
Tankar efter projektet?
Fantastiskt att få vara med om detta och kunna känna att
man faktiskt gjort någonting för att utveckla svenska elevers läsförståelse.
Har även utvecklats mycket privat då jag utmanat mig själv både genom att
föreläsa och skriva. Fått många olika erbjudanden och möjligheter som jag aldrig
fått annars.
Det här hade jag velat göra annorlunda
Att vi redan från början knutit läsforskare till projektet
och att det avsatts medel för uppföljning och utvärdering.
Det här är jag mest nöjd med
Att vi genom En läsande klass gett inspiration och verktyg
att undervisa mer strukturerat i läsförståelse. Att så många pedagoger genom
detta ändrat sin undervisning och att det gagnat eleverna så de har fått bättre
läsförståelse och fått ett större engagemang till läsning och texter.
Vad har hänt efter att projektet rullade
igång?
Ett förhållningssätt till texter och en undervisning där
eleverna inte lämnas ensamma i sin läsning har spritt sig över vårt land.
Pedagoger har fått verktyg som de saknat och vi har fått ett metaspråk när det
gäller läsförståelse.
På det personliga planet har det hänt massor. Förfrågningar
om föreläsningar både i Sverige och utomlands. Handledning på distans. Jag har
fått möjlighet att skriva ett läromedel som jag tror på och som bygger på en
medveten undervisning i läs- och skrivstrategier,
Respons på projektet
Otroligt mycket positiv respons av ”vanliga” lärare. Var
jag en kommit i vårt avlånga land på alla mina föreläsningar har jag mötts av
enorm tacksamhet. På Skolverkets utbildning för Läs- och skrivutvecklare har
jag blivit igenkänd, tackad, och omkramad för att vi gjort detta för svensk
skola. Jag har även fått otroligt mycket positiv respons om mitt bloggande i
sociala medier. Några enstaka läsforskare har uttryck kritik mot projektet.
Vilken respons har gett mest avtryck?
En pedagog med 40 års erfarenhet i yrket som sa att hon nu
äntligen fått verktyg att undervisa i läsförståelse. Utvärdering efter en
föreläsning där någon skrivit att jag på ett lättfattligt och mycket
tilltalande sätt presenterat den senaste forskning och gett exempel på hur det
konkret kan se ut i klassrummet. Jag har fått Svenska Akademiens
svensklärarpris och blivit årets vägvisare i min hemkommun.
Framtiden
Vad tycker du
fortfarande saknas när det gäller stöd till pedagoger i deras arbete med läsförståelsestrategier?
Jag tror många pedagoger inte riktigt förstår att detta
förhållningssätt till texter kräver ihärdighet och tålamod. Det är inget qick
fix utan det behövs strukturerad undervisning under flera år för att eleverna
skall göra verktygen till sina egna och använda dem på sin egen läsning.
Upplever fortfarande att många elever framförallt på högstadiet lämnas ensamma
i sin läsning. Förhoppningsvis kan Skolverkets Läslyft och regeringens satsning
på läsning bidra till mer kunskap och förståelse.
Projektet löper i två år till (t.o.m. 2018).
Vad tänker (önskar) du händer sedan?
Jag skulle vilja se en ordentlig utvärdering, undersökning
som visar resultatet av projektet. Jag skulle vilja se en satsning mot äldre
elever.
Inspiration/Tips
Vad skulle du vilja säga till/tipsa skolpersonal/lärare/bibliotekarier (om) som…
Ska sätta igång och arbeta med läsförståelsestrategier?
Att inte ha för bråttom. Att ta en strategi i taget så att
eleverna blir säkra på vad de innebär. Att modella sin egen strategianvändning
och pröva tillsammans före eleverna prövar på sin egen läsning. Att en nyckel
till förståelse är att lära eleverna att ställa egna frågor på texten, inte
serva med frågor. Gör om, förbättra och anpassa material och idéer till dina
elever och din undervisning. Att låta arbetet med läsförståelsestrategier bli
en naturlig del i undervisningen och genomsyra alla ämnen.
Står inför utmaningen att skapa läslust hos barn och unga?
Genom att samtala om text på ett strukturerat sätt skapas
ett läsengagemang. Högläsningen är otroligt viktig för att skapa intresse och
läslust.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar