Tillsammans byggde vi upp ett landskap med olika utmaningar och eleverna fick välja vilken huvudperson de vill vara i sagan. Antingen en sköldpadda eller en hare eftersom sagan handlade om just dessa två djur som en dag kom på att de skulle tävla om vem som var snabbast. Jag läste sagan och eleverna agerade och rörde sig som det djur de hade valt. Efter aktiviteten plockade vi förstås fram vår Cowboy och sammanfattade vad som hänt i sagan. Vad hände först, sedan och till sist? Denna saga blev sedan vår modelltext för att skriva egna berättelser/sagor. Vi läste förstås sagan tillsammans, använde våra läsfixare och tittade på de genretypiska dragen och sagans specifika ordförråd. Efter det var eleverna väl förberedda med att ge sig i kast med skrivandet.Här nedan kan ni ta del av vår pedagogiska planering när det gäller just berättande text;
Narrativ text/Berättelse
Åk: 1-3 År:
2015
2-3 veckor 1-2 pass i veckan
Förankring i
kursplanens syfte:
Undervisningen
ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Genom undervisningen
ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna
åsikter och tankar i olika slags texter. Undervisningen ska även syfta till att
eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och
tillsammans med andra
Genom
undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges
förutsättningar att utveckla sin förmåga att
·
formulera
sig och kommunicera i tal och skrift
·
läsa
och analysera texter för olika syften
·
anpassa
språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
Målet med undervisningen
och det som bedöms är att du:
- Du
ska skriva en berättande/narrativ text med tydlig inledning, handling och
avslutning.
- Du skall kunna
ge enkla omdömen om din egen och andras texter samt utifrån respons bearbeta
och förtydliga din text på ett enkelt sätt.
- Du ska använda stor,
bokstav och punkt och kunna stava vanliga ord rätt.
- Du skall antingen skriva
läsligt för hand eller skriva på dator.
Det här skall vi
göra: Vi kommer att "göra" en berättande text på idrotten och därefter läsa samma text tillsammans som vi bearbetar
med hjälp av läsförståelsestrategier. Vi kommer att titta på textens
uppbyggnad, särdrag och vilka ord och
uttryck som är vanligt förekommande. Du kommer att få planera en berättelse med
skrivkompis, skriva berättelsen och därefter förbättra och rätta din text.När du planerar din text kommer du att få flera verktyg att välja på, ex berättelseschemat. Du
kommer även få träna på att ge din skrivkompis respons på hans/hennes text.
Så här redovisar och
dokumenterar vi:
Vi sparar utkast, bearbetad text och färdig text. Vi läser upp den färdiga texten för förskolebarnen.
Utvärdering:
Detta lyckades jag bra med:
Detta ska jag öva mer på/tänka på till nästa gång:
Lärarens kommentar:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar