För mig är ett språkligt eller dialogiskt klassrum
ett klassrum där vi utgår från eleverna och deras förkunskaper genom att vi
delger varandra vår samlade kunskap i samtal. Vi ger eleverna modeller,
strategier och prövar hela tiden tillsammans med dialogen i centrum. Varje
morgon möts våra elever av en hälsning på tavlan. Denna hälsning kan innehålla
långa kluriga ord, ord som hör ihop, sammansatta ord, en ordklass eller kanske
ord som vi pratat om tidigare och vi vill att eleverna skall få smaka på igen.
Vi smakar ofta på ord genom att eleverna får ta orden i sin mun, sätta ordet i
ett sammanhang både muntligt och skriftligt. När vi läser högt och det gör vi
ofta använder vi olika läsförståelsestrategier varav en strategi handlar just
om att reagera på nya ord och utreda deras betydelse.
Genom högläsningen synliggörs tysta tankeprocesser genom att jag stannar upp i texten och visar hur jag tänker och hur jag använder olika förståelsestrategier. I mitt arbete som lärare har högläsningen blivit ett mycket viktigt verktyg för att visa eleverna hur man kan ta sig in i texter och förstå innehållet både på, mellan och bortom raderna.
Forskningsbaserade
modeller
Vi bygger vår strukturerade undervisning i
läsförståelsestrategier på några forskningsbaserade modeller hämtade från USA.
De kallas reciprocal teaching, RT och transactional teaching, TSI och handlar
om att man undervisar explicit i förståelsestrategier och att man som pedagog
är vägvisare och stöttepelare. Dialogen om textens innehåll är viktigt och man
når det genom att samtala strukturerat om texten med strategierna som hjälp.(Westlund
2010) RT och TSI bygger på 4 grundstrategier men i vår undervisning använder vi
oss av fler strategier.
Redan i förskoleklass introducerar vi de
läsförståelsestrategier som man har sett att goda läsare använder sig av; att
förutspå, att utreda nya ord och uttryck, att ställa frågor, att se inre bilder
och att sammanfatta. Vi konkretiserar dessa strategier genom att vi använder
figurer som skall ses som tillfälliga tankestöd speciellt för lite yngre
elever. Våra figurer är; Spågumman, Detektiven, Reportern, Konstnären och
Cowboyen. Dessa ”Läsfixare” hjälper oss att samtala om textens innehåll på ett
strukturerat sätt. Dessa Läsfixare hjälper också till att höja läsengagemanget
och viljan att läsa vidare i texten. Jag har inte träffat ett enda barn som
inte vill veta hur det kommer att gå efter att vi har förutspått texten
tillsammans.
För mig är ”Reportern” något av en nyckelstrategi då
vi genom att ställa frågor når olika nivåer i texten. När vi använder den
strategin så händer någonting i klassrummet. Samtalet om textens innehåll får
liv och kopplas till elevernas erfarenheter. -”Reportern gör så att jag får syn
på hur andra tänker” uttryckte en 7-årig pojke och det är precis det som sker i
klassrummet när vi ställer frågor och funderar ut svaren tillsammans i
klassrummet.
I vårt klassrum ser vi det som jätteviktigt att
förmedla ett kritiskt förhållningssätt till olika typer av texter och fakta.
Inspirerade av den forskningsbaserade modellen QtA försöker vi alltid att få
syn på författaren bakom texten och ifrågasätta hans/hennes auktoritet. -Vad vill författaren säga med texten? Varför
använder författaren detta ord här? Skulle han/hon kunnat använda ett annat ord
här? Vilket? På vilket vis hjälper författaren dig att skapa inre bilder? (Reichenberg,
2010)
Under läsåret som gått har vi haft förmånen att dela
med oss av vår strukturerade undervisning i läsförståelsestrategier i projektet
”En läsande klass”. Läs mer på www.enlasandeklass.se
Inkluderande
arbetssätt
Jag ser högläsningen som väldigt inkluderande
eftersom alla barn och elever kan delta. Små som stora, elever med
avkodningssvårigheter och elever med ett andra språk mfl. Eftersom samtalet om
textens innehåll är viktigast så är dialogen och språket i centrum.
Högläsningen är en viktig del i ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Under
de år som jag har arbetat medvetet utifrån högläsningen har jag sett elever med
specifika läs- och skrivsvårigheter blomma upp under dessa lektioner. Eftersom högläsningen
inte är avhängigt avkodningen kan dessa elever delta genom att reflektera kring
texten, ställa frågor, göra textkopplingar m m.
Att aldrig acceptera att jag inte förstår är viktigt
och gör att vi måste stanna upp i texten och utreda ord och uttryck som är nya
för oss. Dessa ord samlar vi i en ordbank som eleverna sedan får använda på en
mängd olika sätt. Genom detta medvetna arbete med att uppmärksamma nya ord och
ordens betydelse ökar vi våra elevers ordförråd, någonting som visat sig vara avhängigt
om man skall förstå en text eller inte.
Olika
texttyper
En annan oerhört viktig faktor för att elever skall
kunna tillägna sig och förstå en text är att man utgår från tidigare erfarenhet
och aktiverar förförståelse. Detta sker bl a genom att man använder
förståelsestrategin att förutspå både på skönlitteratur men framförallt på
sakprosatexter. Genom att leta ledtrådar i bilder, rubriker, bildtexter m m kan
vi redan före läsningen veta oerhört mycket om vad det är för typ av text vi
kommer att läsa och vad den kommer att berätta.
I vårt klassrum förekommer alla typer av texter,
inte bara skönlitteratur och vi upplever att eleverna är oerhört hjälpta av att
använda läsförståelsestrategier i alla ämnen på alla texter. Genom att läsa en texttyp
och synliggöra textens uppbyggnad och särdrag skapas även en förutsättning att
kunna skriva egna texter i samma genre. I vårt klassrum hör läsa och skriva
ihop och läser vi exempelvis nyhetsartiklar, sagor, dikter m m så känns det som
en självklarhet att låta eleverna även skriva sådana texter. Vi ger eleverna
skrivuppgifter inspirerade av de texter som vi läser på lässtrategilektionerna.
Innan eleverna skriver på egen hand skapar vi ofta en text gemensamt. Vi har
upptäckt att detta arbetssätt har många likheter med Gibbons cirkelmodell, där
man integrerar: tala, lyssna, läsa och skriva med ämnesinnehållet i undervisningen.(Gibbons
Enkelt beskrivet bygger cirkelmodellen
bygger på 4 faser:
# Fas 1 Bygga upp elevernas bakgrundskunskaper
# Fas 2 Studera texter inom genren för att få
förebilder
# Fas 3 Skriva en gemensam text
I min läs- och
skrivundervisning har jag i stort sett alltid gått från det muntliga språket
till det skriftliga och från det konkreta till det abstrakta. Det kan handla om
att vi tillsammans sätter ord på sådant som vi upplevt tillsammans. Vi kanske
pratar om bilder från en gemensam skogsutflykt, samlar ord i en ordbank och
återberättar muntligt för varandra. Detta
utmynnar också ofta i skrivande.
I vårt klassrum arbetar vi också utifrån ”Att skriva
sig till läsning” där de digitala verktygen blir viktiga och framförallt
motivationshöjande för att ta sig in i skriftspråkets värld. Redan i
förskoleklass får eleverna skapa texter på dator tillsammans med skrivkompis.
Eleverna sitter alltid i par och skriver tillsammans för att språk och dialog
skall vara i centrum. Till en början handlar det mycket om att kunna koppla
ljud- bokstav men så småningom skapas texter som eleverna även får lästräna på.
För oss är det oerhört viktigt att både läsa och skriva känns meningsfullt och
därför är vi noga med att ha en mottagare. Vi läser för barnen på förskolan och
vi lägger ut våra texter på bloggen så att både föräldrar, kamrater och våra
bloggläsare kan kommentera. Under det senaste läsåret har vi haft kontakt med
flera andra klasser som bloggar och haft utbyte i form av att vi läser och
kommentarer varandras arbete.
Från
gemensam läsning till egen läsning
Vårt långsiktiga mål och syftet med att arbeta
strukturerat med läsförståelsestrategier är att eleverna skall ta med sig
verktygen, strategierna in i sin egen läsning. För vissa elever går denna
process snabbt medan andra elever behöver fortsatt mycket lärarstöd. Progressionen
från att läsa gemensamt till egen läsning har vi löst genom att vi låter
eleverna läsa och samtala om textens innehåll i grupp eller i par. Då kan vi
pedagoger samla de elever som ännu inte är där i sin läsutveckling i en grupp
och tillsammans arbeta oss igenom en text.
När eleverna arbetar i grupp med en
text får de ibland ta rollen som Läsfixare, d v s ta ansvaret för att använda
en strategi under läsningen. Då läser de elever som vill fram till markerat
lässtopp och vid lässtoppet får varje ”Läsfixare” i tur och ordning redogöra
för sitt arbete. Detta arbetssätt är mycket uppskattat av eleverna och
elevaktiviteten är hög. Jag som pedagog fungerar som handledare och stöttar de
elever som behöver lite extra.
Läraren
som bedömningsverktyg
När man öppnar upp sitt klassrum och hela tiden ser
språket och dialogen som det viktigaste ser man rätt snart vilka elever som är
aktiva i samtalen , som kan koppla till egna erfarenheter, som kan ställa
frågor på olika nivåer och som reagerar när de inte förstår. Man ser också
vilka elever som inte är så aktiva och som behöver stöttning i detta arbete. Undervisningen
blir då även ett bedömningsverktyg. Caroline Liberg, docent och läsforskare
menar att det inte finns några enkla metoder för att mäta läsförståelse utan
att det är vid textsamtalen med eleverna som man som lärare får syn på deras
läsutveckling och utifrån min egen erfarenhet håller jag verkligen med henne.
De elever som behöver stöd i att utveckla fungerande strategier i läsförståelse
behöver inte några andra metoder utan snarare ett mindre sammanhang med mycket
lärarstöd. I specialundervisningen stöttar jag dessa elever genom att vi läser
och bearbetar en text i mindre grupp på 2-3 elever. Elevaktiviteten och talutrymmet blir större
och jag kan vid behov gå in och modellera hur jag använder mina
läsförståelsestrategier.
För att tydliggöra mål och syfte med vårt arbete
använder vi oss av pedagogiska planeringar som vi delger både elever och
föräldrar. Dessa lpp utvärderar vi emot och har som grund i elevens
kunskapsutveckling. Vi dokumenterar och visar på elevens kunskapsutveckling
genom olika verktyg. Ett verktyg är God läsutveckling där eleven kan följa sin
egen utveckling i ett överskådligt schema uppdelat på 4 dimensioner. Fonologisk
medvetenhet, Avkodning, Läsflyt och Läsförståelse. Vi spelar även in elevens
läsning en gång/termin för att eleven skall kunna följa sin utveckling på ett
konkret sätt.
I vårt klassrum
lämnas aldrig eleverna ensamma i sitt lärande. Genom att eleverna får
diskutera, argumentera, delta, ingå, påverka, medverka och i ständig dialog med
mig, sina kamrater och sig själva, delar vi upplevelserna av innehållet. Textsamtal ökar också elevernas delaktighet,
då de varje lektion får tillfällen att uttrycka sig muntligt och lära av och
med varandra. Ur den gemensamma läsningen får eleverna verktyg och
läsengagemang som eleven kan ta med sig in i det självständiga läsandet.
”Självständigt läsande föds ur den gemensamma
läsningen” (Körling)
Referenslista:
Gibbons, P (2002) Stärk språket stärk lärandet.
Hallgren och Fallgren
Körling, A
(2012) Den meningsfulla högläsningen. Natur och Kultur
Reichenberg, M (2010) Vägar till läsförståelse.
Natur och Kultur
Westlund, B (2012) Att undervisa i läsförståelse.
Natur och Kultur
Marie
Trapp
Tack Marie för att du delar med dig, storartat!
SvaraRadera