tisdag 13 maj 2014

Bildpromenad med Läsfixarna

Häromdagen var jag på Skolverket för att diskutera Läslyftet och då var det en pedagog som berättade om hur hon brukar använda bilderböcker för att gå på "bildpromenad". Tillsammans med eleverna läser man bilderna före man läser texten både för att skapa förförståelse och intresse. Begreppet är myntat av Ann-Marie Körling och hon beskriver tillvägagånssättet på sin blogg.
http://korlingsord.se/archives/37931

Jag tänkte att detta måste jag testa och sagt och gjort så letade jag upp en av våra fina pdfer i "En läsande klass". Ett textutdrag hämtat från Moni Nilssons bok " Bästa vänner" som är en lättläst bok med många fina bilder. Jag tog upp pdf-utdraget på vår smartboard och visade inte eleverna första sidan utan den sida som följer där vi kan se två barn stå på en balkong med en fantastisk utsikt. Textutdraget med tillhörande bilder hittar ni här; http://enlasandeklass.se/wp-content/uploads/2014/03/basta_vanner.pdf

Eleverna fick  förutspå vad boken skulle kunna handla om utifrån bilden med balkongen och förslagen var många.

Jag berättade att vi tillsammans skulle läsa boken men inte genom texten utan genom bilderna men  att de ändå skulle använda sig av sina Läsfixare. Vi tittade noga på varje bild och kunde genom ledtrådar i bilderna reflektera över vilka personerna var, hur de kände sig och vad som hände.(Cowboyen). Vi kunde förutspå utifrån ledtrådar i bilderna och framförallt kunde vi ställa frågor på texten.

 Denna text är vald med syfte att träna på att ställa frågor bortom raderna och faktiskt var det många sådana frågor som eleverna ställde. Men eleverna ställde även frågor på raderna  (svaren går att hitta i bilden) och mellan raderna.
- Varför ser pojken så ledsen ut?
- Varför är han alldeles själv i sandlådan?
- Varför har flickan änglavingar?
- Vem är farbrorn som rotar i soptunnan?
- Har du känt dig utanför någongång?
-Har du fått en boll i ansiktet någon gång? Hur känns det?

Bara utifrån bilderna kunde vi förstå berättelsen på djupet och diskutera innehållet. När vi promenerat klart bland bilderna fick eleverna fundera över vad boken skulle kunna tänkas heta. Även här kom det många skiftande förslag. "Att vara utanför", "Att få en vän" m m och såklart var eleverna otroligt nyfikna på vad titeln på boken var och de ville förstås även höra vad texten hade att berätta. Jag högläste texten och nu fick även Detektiven göra en insats eftersom det i texten fanns ord som var nya och behövde utredas. Hovmästare utredde vi exempelvis genom att läsa om och förstå utifrån sammanhanget. Eleverna och även jag tyckte att bild och text kompletterade varandra och att detta var ett annorlunda men riktigt roligt sätt att närma sig en text på. Så passa på att gå på bildpromenad med Läsfixarna ni också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar