måndag 20 mars 2023

Skrivarskola för superdetektiver

 Steg 4 Uppdraget 

Skrivarskolan är uppbyggt som sju stegvisa kapitel där man fokuserar på ett visst innehåll men också ett visst skrivtekniskt fokus. Innehållsmässigt har det blivit dags att se hur Lasse och Maja får sitt uppdrag i Silvermysteriet, bestämma hur detektiverna får uppdraget först i den gemensamma detektivhistorien och sedan i den egna. Skrivmässigt är det dags att ha fokus på en ingrediens som är väldigt vanlig i berättande text och det är dialogen.



Här har eleverna fått i uppgift att gå in i modelltexten för att se hur författare Martin skriver om hur Lasse och Maja får sitt uppdrag. 









Tillsammans funderar de sedan på vilka olika sätt det kan finnas när detektiver får ett uppdrag och tillsammans gör man en planering för den gemensamma detektivhistorien. Sedan är eleverna väl förberedda för att gå in i sin egen text och skriva om sina detektiver.





I Martin Widmarks böcker om Lasse och Maja finns många dialoger mellan alla olika karaktärer. Martin använder dialogen för att driva berättelsen framåt och det är viktigt att vi får eleverna att förstå att vi genom dialogen faktiskt presenterar ett innehåll till berättelsen. Pedagogerna i åk 3 har här gjort en egen uppgift till eleverna som inte finns i Skrivarskolan som handlar om just det. Pedagogerna har plockat ut flera dialoger ur olika böcker och så har eleverna i par försökt att sammanfatta det innehåll som framkommer genom att några personer pratar med varandra. Detta är också en bra uppgift inför att träna sig på att sammanfatta det viktigaste i en text.



Genom att vi nu tittat på hur Martin gör kan vi ge förslag på hur man kan få in en dialog i den gemensamma texten. 

Här har eleverna tillsammans med sin klasslärare skrivit om hur detektiverna får uppdraget samt skrivit flera dialoger som för innehållet framåt i berättelsen. Genom att skriva tillsammans får eleverna syn på hur man använder talstreck, utropstecken, frågetecken, punkt m m. De får också en känsla och förståelse vad en mening är och var man ska sätta punkt. 

Jag tror verkligen alla elever får med sig mycket av ett gemensamt skrivande. De duktiga eleverna får exempel på hur de kan bygga ut sin text och förfina den. De lite svagare eleverna är hjälpta av att ha en modell att skriva utifrån. 

Denna vecka kommer vi få ta del av hur eleverna får till det självständigt när det är dags att skriva kapitel 4 i den egna detektivhistorien.



Som jag skrev tidigare så avslutas varje steg i elevboken med att eleverna själva får vara superdetektiver. Ibland är det rebusar, ibland gåtor och ibland att läsa mellan raderna. Här var uppgiften att försöka lista ut var Lasse och Maja befinner sig bara genom de ledtrådar som ges i texten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar