lördag 18 mars 2023

Skrivarskola för Superdetektiver

 Steg 3 





















Det är fantastiskt att få följa arbetet på vår skola kring Skrivarskolan. Att se hur pedagogerna gör materialet till sitt eget och utvecklar det så att det passar elevgruppen. 

Steg 3 i Skrivarskolan handlar om att få syn på hur författaren Martin Widmark beskriver det brott som begåtts samt planera vad som ska hända både i den gemensamma berättelsen och den egna. Fokus under detta steg är även att arbeta med att utveckla ordförråd genom att öva sig på strategin "att utreda nya ord och uttryck". 

För att få inspiration till olika mysterium/brott har eleverna i åk 3 läst i olika Lasse-Maja böcker och tagit del av Martins olika ideér. 

Det finns mängder av Lasse-Maja böcker att läsa i klassrummet. Klasslärare Thereze har letat på loppisar och köpt in alla böcker i serien och det är många😀

Här hjälps eleverna åt att leta i böckerna och se hur Martin beskriver det brott/mysterium som begåtts.

Blir så nyfiken på vad Martin tycker om att han blir synad på detta viset av eleverna. Jag vet att han skulle älska det så jag måste nog visa hur bra de här eleverna arbetar med hans böcker och författarskap. Förutom att leta hur Martin beskriver olika brott har eleverna också fått i uppgift att förbättra en av Martins texter hämtad från Fotbollsmysteriet. Att utveckla miljö- och personbeskrivningar m m.






Eleverna får även välja ut nya kluriga ord ur 
Silvermysteriet och tillsammans sätter eleverna ord på vad de betyder för att sedan arbeta med "ordtavlan" i elevboken. 

I Skrivarskola för Superdetektiver knyts läsande och skrivande ihop på ett naturligt sätt. Vi arbetar med modelltexter som vi bearbetar med förståelsestrategier. Vi samlar ord och utvecklar ordförrådet. Utifrån modelltexten skriver vi gemensamt och tillsist på egen hand.

Här skriver eleverna i elevboken om hur Martin beskriver hur Lasse och Maja får sitt uppdrag i Silvermysteriet.







I elevboken avslutas alla kapitel med olika kluringar och gåtor. Eleverna får helt enkelt vara superdetektiver på riktigt. I kapitel 3 handlade uppgiften om att lösa ett mysterium utifrån text och bild. Inga problem för en klurig tredjeklassare!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar