lördag 11 februari 2023

Nu händer det saker i Skrivarskolan!

Skrivarskola för Superdetektiver utgår från Cirkelmodellen vilket innebär att man förutom att läsa och bearbeta en gemensam text även skriver tillsammans före eleverna skriver på egen hand. Vi har valt att använda "Berättelseansiktet" för att planera både den gemensamma detektivhistorien och den egna. I kopieringsunderlaget till LH i Skrivarskolan finns även andra förslag på planeringsmallar.


Här ser ni hur klassen gemensamt planerat en detektivhistoria. Denna planering är inte huggen i sten utan går att ändra på under tidens gång när man kommer igång med skrivandet.











Här har en elev planerat sin egen detektivhistoria. Vilken miljö ska berättelsen utspela sig i. Vilka personer ska vara med och vilket brott ska begås. Vad ska hända först, mitten och sist i berättelsen. 











Steg 1 Miljöbeskrivning och inledning 

Steg 1 i Skrivarskolan handlar om att analysera hur författaren Martin Widmark gör när han beskriver olika miljöer i den gemensamma högläsningsboken för att sedan träna på att göra egna miljöbeskrivningar. Men precis som tidigare skriver klassen gemensamt först på sin gemensamma detektivhistoria. Den gemensamma texten och de beskrivningar som eleverna gör i sin arbetsbok ska sedan vara en hjälp när det är dags att skriva de egna detektivhistorierna. 

I elevens bok får de först träna på att se, höra, känna i den situation och miljö som deras historia ska handla om.


Här har klassen skrivit en inledande text med miljöbeskrivningar. "Hon känner sig taggad och pirrig när hon hör kamraternas stönande andetag och ser publiken sätta sig på läktaren."

Och så var det dags att skriva egen inledning där miljöbeskrivningarna får ta plats. 





På väggen i klassrummet sitter de olika stödmallar som hör till Skrivarskolan. Ingredienser för att skriva en detektivhistoria, miljö- och personbeskrivning. Dessa är tänkta att stötta eleverna genom hela skrivprocessen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar