onsdag 18 januari 2023

Skrivarskola för Superdetektiver

 Nu är vi igång!

Det är av största vikt att presentera författaren och illustratören till den gemensamma högläsningsboken. Genom att göra det kan eleverna både analysera hur författaren har skrivit, vad de tror författaren syftar på och de kan även reflektera om man kunde ha skrivit på något annat sätt. Martin Widmark är känd för de flesta och det är viktigt att lyfta elevernas förkunskaper om både författare, illustratör och bokserie. 

I elevboken får eleverna skriva vad de vet och vad de har fått lära sig om Martin genom att läsa författarporträttet. Därefter får de göra ett eget författarporträtt för i Skrivarskolan är det eleven som är huvudpersonen och författaren. 



Eleverna har denna vecka även fått bekanta sig med högläsningsboken och förutspått handling. På stora tavlan i klassrummet börjar en karta över bok, miljö, huvudpersoner växa fram. Dessutom en ordtavla där lärare och elever tillsammans fyller på med de nya ord och uttryck de möter i texten. 

Läsfixarna är små personligheter som hjälper oss att konkretisera de strategier som man sett att goda läsare använder sig av. Dessa har också fått flytta in i klassrummet för att hjälpa eleverna att ta till sig textinnehållet och förstå texten på, mellan och bortom raderna. 


Lasse och Maja och några av miljöerna som är viktiga i Silvermysteriet. 




Ordväggen där eleverna dagligen kan läsa och smaka på de nya ord som högläsningsboken har gett. Dessa ord kan man arbeta med på väldigt många olika sätt.





Spågumman förutspår

Detektiven reder ut nya ord och uttryck

Reportern ställer frågor

Konstnären ser inre bilder

Cowboyen svingar sitt lasso och fångar in det viktigaste





I elevboken får eleverna skriva och rita om sina egna tankar kring boken. De kommer att få planera sin egen detektivhistoria med hjälp av elevboken och de kommer att få vara superdetektiver och lösa olika gåtor, rebusar m m. 

Genom att läsa några kapitel i Silvermysteriet kommer elverna in i boken och handlingen. Det blir då lättare att fundera kring inledning, handling och avslut på både den gemensamma detektivhistorien som ska skrivas och på den egna. Nästa steg blir att använda berättelseansiktet för att planera både gemensam och egen berättelse. 

Nu blir det viktigt att prata om vad ett brott/mysterium är och och vad som skulle kunna vara en brottsplats. Man måste också fundera kring huvudpersoner, tjuv och misstänkta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar