lördag 17 mars 2018

Läsmysterium - en välbehövlig och spännande paus med lite eftertanke

Vi har haft några kämpiga dagar i specialundervisningen för åk 3. Vi har nämligen inlett provperioden i de nationella proven åk 3 och dessa prov är en anspänning vare sig man vill inte. Eleverna anstränger sig verkligen och gör sitt bästa och har man då lite svårt med att läsa och skriva är det en ännu större kraftansträngning att genomföra alla delar. Jag kände att vi behövde en paus och få ägna oss åt något lite kittlande, spännande och utmanande en stund.

Jag har tidigare använt mig av Läsmysteriet som UR har tagit fram på olika sätt men idag tänkte jag att eleverna själva skulle få lösa de mysterium som barnen i programmet utsätts för. Jag förberedde mig genom att se programmen och se vilka uppdragen var så jag kunde göra en variant av dessa i mitt klassrum.


Vi tittade på programmet från början till slut men när barnen i Läsmysteriet hade fått reda på sitt uppdrag i cellen så stoppade vi programmet och genomförde uppdraget i klassrummet. I den första cellen som barnen i Läsmysteriet kom till fanns en mängd böcker upphängda i taket och uppdraget var att hitta rätt förutsägelse till rätt titel. I mitt klassrum hade jag fixat 6 böcker med 6 förutsägelser. Eleverna skulle läsa och hitta rätt bok utifrån bilder och titlar. Ett uppdrag som både tränande avkodning och förståelse.


Boken handlar om en pojke med fart som tycker om att lira boll.


Boken handlar om en helt vanlig kille med superkrafter.



Boken handlar om stora människor som blir                                                                                            lurade av små barn när de försöker inta en borg.

Eleverna gick igång på uppdraget och var superstolta när de klarade det. Även barnen i programmet klarade samma uppdrag. Nästa cell handlade om att läsa mellan raderna. Att utifrån ledtrådar och sammanhang komma på vad texten syftar på. Jag stannande programmet precis när texten visade sig i programmet och mina elever fick försöka att tillsammans klura ut vad det skulle kunna vara och därefter med hjälp av magnetbokstäver bygga det aktuella ordet. 


Efter lite funderade så enades gruppen om att det måste vara drake de åsyftar och byggde det. Jag satte igång programmet och det jublades eftersom även detta uppdrag klarades av. 


Vi tittade klart på programmet och därefter hade jag förberett några uppdrag till för att läsa mellan raderna och klura tillsammans. Eleverna tränade både förståelse och skrivande. Nu när de fått en modell för detta med gåtor och skriva ledtrådar fick de öppna upp sina cromebooks och skapa egna i syfte att ge dessa uppdrag till förskoleklassarna på Världsboksdagen. Eleverna använder både appwriter för att höra att de skriver rätt, stavningskontroll och även röstinmatning vid svåra ord. Engagemanget gick att ta på i klassrummet och jag kände mig rätt nöjd med att ha gett eleverna ett andningshål och paus i provtider men ändå med ett syfte och bra innehåll. Kommer definitivt att göra detta fler gånger utifrån Läsmysteriet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar