onsdag 15 mars 2017

Ett nytt verktyg att lägga i verktygslådan

Idag har jag testat ett nytt verktyg som jag måste dela med mig av. Stjärnsvenska vet nog de flesta vad det är. En serie böcker i olika nivåer och i olika genrer som Liber har gett ut. Vad kanske inte så många vet är att dessa böcker numera finns i ett digitalt bibliotek med flera olika funktioner. Idag har jag tillsammans med en mindre grupp elever testat detta och jag måste nog säga att både jag och eleverna var mer än nöjda.


I det digitala Stjärnsvenskabiblioteket finns alla titlarna från Upplevelse Paket 3 och Sagopaketet, totalt 64 titlar. Det digitala biblioteket är framtaget med stöd från Specialpedagogiska skolmyndigheten och böckerna finns alltså på många olika nivåer. 

Jag valde att samla min läsgrupp framför smartboarden för att låta eleverna bekanta sig med materialet och de olika funktionerna tillsammans med mig. Vi valde en bok ur nivå 4 som hade en väldigt spännande framsida vilket gjorde att eleverna var ivriga att förutspå vad den skulle kunna tänkas handla om. 


Som ni ser på bilden finns 4 olika funktioner att använda sig av. Att läsa texten, att lyssna på texten, att rita bilder till texten samt att skriva till bilderna. Vi valde att läsa boken tillsammans. Då jag i specialundervisningen möter elever som både behöver utveckla läsflyt och förståelse fick en elev i taget turas om att läsa. Vi läste ett uppslag åt gången och använde förståelsestrategier. Vi redde ut nya ord tillsammans och vi ställde frågor samt förutspådde framåt i texten. Genom elevernas frågor kom vi in på bl a rädslor och eleverna berättade för mig om de faktiskt varit så rädda som Filip är i boken. Så rädd att man darrar och skakar. 

När vi läst och bearbetat texten tillsammans var det dags att sammanfatta och plocka fram det viktigaste som hänt i boken. Till vår hjälp hade vi nu den funktionen i programmet där man kan ta bort text och bara ha bilderna att utgå ifrån. Eleverna fick hjälpas åt att sammanfatta muntligt och sedan fick de sätta sig vid varsin dator och skriva själva till varje bild. De fick här öva sig på att skapa egna meningar utifrån en text som de redan läst och med bilder som stöd. En väldigt omtyckt uppgift.


En av mina elever har jättesvårt att skapa text själv så han fick sammanfatta på ett annat sätt. Han fick använda den tredje funktionen i programmet där man kan rita bilder till varje textsida. På det viset fick han på sitt sätt visa att han förstått texten. När eleven har ritat bokens innehåll kan man välja att skriva ut den om det är så att man vill spara den.


Den sista funktionen att lyssna på texten använde vi inte idag men jag tänker att även den är användbar för de elever som behöver läsa med hjälp av sina öron.

Verkar detta vara någonting även för dig och dina elever går detta att pröva under ett par veckor för att testa de olika funktionerna och njuta av att ha ett digitalt bibliotek. Följ länken om du vill pröva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar