Manus till presentationen
När man väl börjat
undervisa strukturerat i strategier för förståelse så genomsyrar det allt
arbete i skolan. När vi gör en gemensam utflykt, ser en film och så fort vi tar
oss an en text. För att skapa en större helhet både för eleverna och oss
pedagoger så har vi f r o m i år arbete mycket mer ämnesövergripande.Utifrån
kunskapsmålen i NO/SO bakar vi in olika mål i svenskämnet beroende på vilka
förmågor vi vill lyfta inom ett område och vilka genrer vi vill fokusera på. Vi
har i år skapat ett luftigt schema där vi 3 dagar i veckan arbetar integrerat
med SV/SO/NO och även andra ämnen kommer in som bild och idrott förstår. Vi har
genomfört ett sådant område i höst och håller nu på med vårt andra. Det stora ämnesövergripande
området som vi arbetar med nu är runt Astrid Lindgren. Vi kommer att arbeta 15
veckor med detta och baka in både hälsa, fysik, rätt/orätt, flykt m m.
Cirkelmodellen är en undervisningsmodell och stödstruktur för att
utveckla skrivande i olika genrer.Pauline Gibbons berättar om denna modell i sin bok "Stärk språket stärk lärandet" Man utgår från eleverna samlade förkunskap
genom att prata om det aktuella området, kanske se en film m m. Därefter läser
man texter för att få syn på de texttypiska dragen. Vi skriver en gemensam text
och till sist en individuell text.
Vi startade vårt tema kring Astrid Lindgren med en
väska med ledtrådar/saker för att komma in på vad vi faktiskt redan vet om Astrid.
Vi gjorde ett VÖL- schema där vi skrev ner tillsammans vad vi redan vet.
Därefter funderade vi på vad vi önskar veta och eleverna fick skriva ner egna
frågor på detta.Vi såg en film och
använde våra läsförståelsestrategier. Vi läste en gemensam text och använde våra
läsförståelsestrategier.
I nivågrupper fick eleverna sedan ta sig an olika
typer av texter, använda lässtrategierna och då framförallt Reportern eftersom
det var den strategin som vi fokuserade mest på just då. I grupp fick de ställa
frågor på raderna och tillsammans svara med hela meningar. Utifrån de
nedskrivna svaren fick eleverna i tvärgrupper redovisa vad de kommit fram till
för att slutligen skriva en egen text om allt de lärt sig om Astrid. Då får vi
även svar på L i VÖL. Parallellt med att vi läser dessa faktatexter låter vi
eleverna vissa pass läsa Astrids skönlitterära verk i par, grupp eller lyssna
på texter som är hämtade från ELK.
Gibbons presenterar ännu ett verktyg i sin bok
”Stärk språket stärk lärandet och det är någonting som brukar kalla Gibbons
fyrfältare. Undervisningen utgår från det talade språket och genom stöttning
skall eleverna komma närmre ett mer komplext skolspråk. Det handlar om att starta
i en gemensam upplevelse, ett experiment där eleverna i grupp samtalar och
resonerar. Det handlar om att lyfta ämnesspecifika ord och undervisa i
nyckelord. Nyckelorden skall sedan införlivas i elevernas egna språk först
genom muntliga aktiviteter och sedan i det skrivna språket.
För att göra detta tydligt både för elever,
pedagoger och föräldrar så är det viktigt att göra en pedagogisk planering där
vi lyfter de språkliga målen.
Gibbons fyra faser;
1. Upplevelse
i lekparken
2. Introducera
nyckelord
3. Samtala
och redovisa i grupper med bildstöd och ord.
4. Utifrån
ord och bild skriva ner vad de varit med om, vilka experiment de har gjort.
Hur kommer då lässtrategierna in i
detta arbetssätt? Jo eftersom man går från det talade till skrivna språket så
är alla dessa aktiviteter en förberedelse inför läsningen av en läromedelstext.
Gibbons pratar t o m om den femte fasen i sin bok och då är det att läsa och
förstå en text inom det aktuella ämnesområdet.
Parallellt med detta arbete har vi läst Bröderna Lejonhjärta som högläsningsbok. Vi har haft egna
individuella läsloggar där eleverna fått använda läsfixarna och reflekterat
över innehållet i texten.
Utifrån Lejonhjärta har vi även
kopplat på våra SO-mål om att flytta och vilka orsaker samt konsekvenser det
kan bli av en flytt. Vi har gjort avstamp i sagans värld och gjort
textkopplingar till historiska händelser och till nuet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar