Här får ni ta del av mina tankar inför, under och efter mitt besök på förskolan.
Syftet med besöket var att introducera "Läsfixarna" för förskolepedagogerna och vara med under en eller två högläsningsstunder då pedagogerna använde sig av någon läsförståelsestrategi. Tillsammans utvärderade vi hur det gick, vad som fungerade bra och vad man kan tänka på till en annan gång.
Detta berättade jag för pedagogerna när jag träffade dem inför vårt handledningstillfälle::
Genom högläsningen kan vi genom att vi tänker högt utifrån texten visa hur vi använder våra läsförståelsestrategier. Till vår hjälp för att få ett medvetet och strukturerat samtal om textens innehåll kan man utgå från 4 grundstrategier som man har sett att goda läsare använder sig av.
Syftet med besöket var att introducera "Läsfixarna" för förskolepedagogerna och vara med under en eller två högläsningsstunder då pedagogerna använde sig av någon läsförståelsestrategi. Tillsammans utvärderade vi hur det gick, vad som fungerade bra och vad man kan tänka på till en annan gång.
Detta berättade jag för pedagogerna när jag träffade dem inför vårt handledningstillfälle::
Genom högläsningen kan vi genom att vi tänker högt utifrån texten visa hur vi använder våra läsförståelsestrategier. Till vår hjälp för att få ett medvetet och strukturerat samtal om textens innehåll kan man utgå från 4 grundstrategier som man har sett att goda läsare använder sig av.
Dessa strategier är att förutspå, att ställa frågor, att
utreda nya ord och uttryck samt att sammanfatta. Dessa strategier har vi i
skolan personifierat för att eleverna skall förstå vad det handlar om, vad det
är man gör. Vi har även lagt till en strategi och det är att se inre bilder.
Spågumman, Detektiven,
Reportern, Cowboyen, Konstnären
Med yngre barn tror jag att det bästa är om man som pedagog
använder verktygen för att skapa en strukturerad medveten högläsning. Alla
strategier är lika viktiga och när man introducerar dessa strategier så gör man
det en i taget men en av strategierna måste alltid finnas med när man skall ta
sig an en text och det är Detektiven. Att reagera på nya svåra ord och utreda
dess betydelse. Vi skall dock inte introducera Detektiven på denna text utan bara tänka högt om det är något ord som behöver utredas.
En av de viktigaste sakerna när man skall arbeta medvetet med
lässtrategier utifrån högläsningen är att man har läst texten innan och att man
har tänkt ut var man skall stanna i texten. När man skall låta eleverna
förutspå, sammanfatta m m. Man måste även läsa igenom och fundera över om det
är något ord som är nytt eller svårt och kan behöva utredas för att förstå vad
det betyder.
Spågumman på
faktatext:
När det gäller faktatexter handlar det om att koppla på
barnens förkunskaper, att de får berätta vad de vet om det aktuella ämnet och
delge varandra sina erfarenheter före vi börjar läsa. Barnen ska också få
möjlighet att berätta vad de tror att de kommer att få veta och varför de tror
det.
För att aktivera barnens förkunskaper och skapa en
motivation inför läsningen så kan man utifrån bilder och rubrik låta barnen
förutspå/gissa. Den här boken är dessutom lite speciell på sitt sätt att den
också har ett ljudläte som du kan spela upp så barnen får gissa vad det är för
djur det skall handla om.
Mitt förslag är därför.
Före läsningen: Håll upp bilden på läsfixaren Spågumman och
berätta att denna läsfixare skall vara med oss under läsningen idag och hjälpa
oss att gissa/förutspå vad texten kommer att berätta.
- Spela upp ljudet – gissa djur
- Berätta vilket djur det är och visa bilderna
- Låt barnen berätta vad de vet om Vargen
- Låt de förutsäga vad de tror att de kommer att få veta i texten.
Under läsningen:
Läs sedan fram till första lässtoppet. Chihuahua är kanske
ett nytt ord. Tänk högt: Eftersom alla hundar härstammar från vargen och pudel och tax är
hundraser så tror jag att en Chihuahua också är en hundras men en väldigt liten
sådan.
Läs sedan hela första sidan. – Fick vi reda på någonting ni
trodde att vi skulle få reda på?
Fick vi reda på någonting mer, någonting nytt?
Fick vi reda på någonting mer, någonting nytt?
Läs sedan 3 faktarutor och utred lite kring längd och vikt.
Jämför med dig själv eller barnen.
Läs resten av faktarutorna. Fråga igen:
-Fick vi reda på någonting som ni före läsningen trodde att
vi skulle få reda på?
Kommer inte barnen ihåg – hjälp dem! Fick vi reda på någonting mer, någonting nytt?
Kommer inte barnen ihåg – hjälp dem! Fick vi reda på någonting mer, någonting nytt?
Efter läsningen:
Avsluta med att prata om vad de har lärt sig och vad den här typen av text kallas.
Att det är en faktatext där vi får reda på fakta om Vargen.
Reflektioner:
Det som slog mig mest är hur lätt det är att få även små barn intresserade till att lyssna och prata om text om man innan läsningen aktiverar deras förkunskaper samt att de får tala om vad de tror texten kommer att berätta. 4-5 åringar skrek högt när de hörde att deras förutsägelse slog in. Jag förundrades också över deras spontana frågor på texten. En 4-åring ställde flera frågor mellan raderna som vi kunde fundera högt kring. Hon m f l gjorde även textkopplingar och berättade när vargen hade varit på besök hemma i deras hage och rivit får.
En förskolepedagogs spontana reaktion i en fb.grupp;
"Otroligt konkret om något som är svårt att förklara och ofta blir abstrakt. Ska börja genast att presentera dessa figurer för mina förskolebarn. Bästa på länge, tack!!"
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRadera